ERFAREN: Kåre Jensen har drevet påbyggerverkstedet W Mek på Espa siden 1995. Han har bygd tømmerkraner fra V-Kran og Copma stykkgodskraner

Nesten alltid med en kran

ESPA: Kåre Jensen har drevet W-Mek på Espa siden 1995. Han har solgt og bygget både tømmerkraner fra svenske V-Kran og stykkgodskraner fra italienske Copma.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

De to store nisjene W-Mek har spesialisert seg på, er kranbiler med stykkgodskraner og tømmerbilpåbygg.

HYDRAULIKK: Kraner og hydraulikk er det som ligger W-Mek og Martin Jensens hjerte nærmest.

Da han startet for seg selv, hadde Kåre Jensen allerede drevet med påbygg, hydraulikk og kraner i over 20 år hos Haug Maskin. Å drive eget har gitt både opp- og nedturer. Etter finanskrisen i starten av 2000-tallet gikk selskapet konkurs, men kom senere i gang igjen.

Alltid ei kran

- Det er som regel alltid ei kran involvert i det vi bygger. En av de tingene vi er gode på, er hydraulikk, sier Kåre Jensen. Derfor er det nettopp hydrauliske løsninger noe du finner igjen på nesten alle påbyggene som kommer fra W-Mek.

HYBRID: Denne kranen er bygd om så det kan kjøres enten på diesel- eller elmotor.

Selv trives Kåre Jensen bedre ute på verkstedgulvet enn bak en kontorpult. Hendene hans vitner om langt flere timer med fastnøkler og sveiseapparat enn ved et tastatur på en PC.

- Jeg er nok mer glad i å skru enn å drive med PC-en ja, sier han og flirer. Så har han ikke noen datamaskin på sin kontorpult. Det er kona Gunvor Berit som både bestyrer PC-en, papirarbeidet og mye av det andre som må gjøres av administrative oppgaver i bedriften.

Familiebedrift

Foruten Kåre og kona jobber også sønnen Martin i familiebedriften. Det er fire mann som jobber fast ute i verkstedet i tillegg til sjefen sjøl når han har mulighet. I tillegg leier de inn litt kapasitet fra en nabo ved behov.

FRA BUNNEN: Kjell Arild Snekkersveen Bråten, Håkon Brubakken og Alius Sauorius bygger det meste fra bunnen.

V-Kran har vært et av hovedproduktene som W-Mek har solgt helt fra starten. Det er mange tømmerbiler i Innlandet som går med disse svenskproduserte kranene. W-Mek kjøper kran, ventilsett og hytte separat og bygger det sammen lokalt på Espa. Men nå er det slutt. I begynnelsen av februar bestemte eierne av V Kran å legge ned produksjonen av lastebilkraner. Men Kåre Jensen og W-Mek jobber med å finne et nytt tømmerkranagentur å forhandle.

- Vi har ligger på rundt 12 kraner i året de siste årene i tillegg til tre-fire tømmerpåbygg, sier Kåre Jensen. En god del av jobbene de utfører, er også overflytting og modifiseringer av påbygg.

Bygd om

TØMMER: Tømmerpåbygg er hovedtyngden av det W-Mek leverer. Foto: W-Mek

Et av prosjektene W-Mek har jobbet med i det siste, er ombygging av en stykkgodskran for elektrisk drift. Bilen eies av Olav Askjer og hadde allerede gått en stund i distribusjon av byggevarer for Optimera. Den er bygget som en trekkvogn med tridem og en 65-tonnmeters Copma-kran, og det var W-Mek som bygde bilen opprinnelig også.

Nå har de tilpasset kranen og bygd på en stor el-motor og mulighet til å koble seg direkte på strømnettet. Med 400 volts spenning og 63 ampere byggestrøm kan dermed kunden få levert varene utslippsfritt.

Mange faste kunder

Det er mange gjengangere blant kundene til Kåre Jensen og W-Mek. Det finnes kranbiler med påbygg fra Espa helt fra Alta i nord og sørover i landet. Mange av krankundene kommer fra Oslo-området, mens tømmerpåbyggene i stor grad har sitt virke fra Stange og videre nordover i Innlandet.

KONTOR: Svein Johnsen (t.h.) tar gjerne turen opp til Espa for å slå av en prat med Kåre Jensen som driver W Mek.

Kommer innom

Svein Johnsen fra Nittedal har drevet med kran i snart 40 år. Han er tilknyttet Transportsentralen i Oslo og driver mye med montering av stål. Han vender stadig tilbake til Espa.

- Det er flere av kollegaene mine som mener det er så langt opp hit til Espa. Men det tar ikke så mye lengre tid å kjøre hit enn til en del av konkurrentene. Også får du hjelp når du trenger det, sier Svein Johnsen.

Selv er han på sin andre Copma-kran. Den første var en 30 tonnmeter, mens nå har han en 26 tonnmeter med jibb. Denne krana sitter på sitt andre chassis, og ble flyttet over til et nytt DAF-chassis hos W-Mek for to år siden.

STYKKGODS: W-Mek selger og bygger Copma stykkgodskraner. (Foto: W-Mek)
Powered by Labrador CMS