ELEKTRISK PICKUP: Batterikapasiteten blir på 67 kWt, men foreløpig er det ikke oppgitt noe om rekkevidden.
Isuzu
Norge blir først med denne
ISUZU D-MAX: Produsentens første elektriske kjøretøy blir først lansert i Norge.
Lanseringen
av D-MAX BEV representerer en milepæl for nyttekjøretøyprodusenten. De kunngjør
samtidig at Norge blir det første landet i verden til å lansere den elektriske
pickupen i løpet av 2025.
Vises i Bangkok
Den elektriske
versjonen av Isuzu D-MAX blir avduket under anerkjente Bangkok International
Motor Show, som finner sted fra 27. mars til 7. april. Isuzu har tidligere
bekreftet at de har en elektrisk pickup på trappene, men dette er første gang
den vises frem til offentligheten.
Den elektriske pickupen beholder sin nyttelast på 1 tonn
og hengervekt på 3,5 tonn ved hjelp av avanserte
elektriske motorer og en solid ramme- og karosserikonstruksjon i følge Isuzu.
Elektrisk 4x4
Firehjulstrekksystemet,
utstyrt med nyutviklede e-aksler både foran og bak skal sørge for god fremdrift på
krevende terreng og en jevn akselerasjonsfølelse, karakteristisk for
elektriske kjøretøy. Samtidig reduseres støy og vibrasjoner, noe som bidrar til
en mer behagelig kjøreopplevelse, står det i meldingen.
Lanseres først her
Isuzu
har valgt Norge som det første land i verden for lanseringen av D-MAX BEV, som
et resultat av landets fremtredende posisjon innen elektrifisering av
transportsektoren. Den elektriske pickupen vil i første omgang introduseres på
det europeiske markedet, og deretter gradvis rulles ut iblant annet Australia
og Thailand.
- Isuzu D-MAX har vært en foretrukket
arbeidsbil for mange i flere år, og vi ser frem til å introdusere en elektrisk
utgave til norske kunder i 2025, sier Steinar Dokken, salgssjef i Isuzu Norge.
Isuzu Norge har vært aktiv
Han
forteller at årsaken til at den først lanseres for det norske markedet, er at
Isuzu Norge har spilt en aktiv rolle i utviklingen av den elektriske pickupen.
- Representanter fra fabrikken har ved flere anledninger besøkt Norge for å
lære om det elektriske markedet i Norge og Europa. I tillegg har fabrikken
gjennomført en rekke tester på norske veier, både på sommer- og vinterføre.
Dette har bidratt til å sikre at den oppfyller Isuzu sine høye standarder for
kvalitet, ytelse og pålitelighet, selv under krevende kjøreforhold, sier
Dokken.
Isuzu D-MAX BEV
Kjøresystem: AWD
Batteritype: Lithium-ion
Batterikapasitet: 66,9 kWt
Maks. effekt: 130kW (Front Motor 40kW /Rear Motor 90kW)
Maks. dreiemoment: 325N.m (Front Motor 108N.m /Rear Motor 217N.m)
Maks. hastighet: Over 130 km/t
Maks. nyttelast: 1.000 kg.
Maks. hengervekt: 3.500 kg.
Mer informasjon om
Isuzu D-MAX BEV kommer på et senere tidspunkt forteller importøren.