DE TO FØRSTE: Scania R 460 trekkvogner med kran og flytende biogass (LBG) som drivstoff. Dette er de to første av sitt slag i Norge.

Norges-premierer til Nik. Haugrønning

Transportselskapet har fått de to første, av fem bestilte Scania-biler, som også er de første i Norge av sitt slag.

Bilene som er levert til Nik. Haugrønning AS i Holmestrand, er Scania R 460 trekkvogner med kran og flytende biogass (LBG) som drivstoff.

FÅTT GARANTIER: Richard Thorvaldsen, avdelingsleder hos Nik. Haugrønning AS i Vestfold, sier de har fått garantier fra Scania at dreiemomentkurven på motorene skal være lik diesel.

Disse trekkvognene er de aller første bilene som leveres i Norge med Scanias helt nye 13-liters motor. Motorene har lenge vært etterlengtet av Scanias kunder, og gir et solid effekthopp fra forrige generasjon, melder Norsk Scania.

- Sjåførene følte det var som å gå 20 år tilbake i tid når de skulle gå ned til 410 hestekrefter, men det handler mer om innstilling. På den nye motoren har Scania lovet en dreiemomentskurve lik diesel, slik at vi kan kjøre på lavere turtall. Det er den største forskjell mellom den nye og gamle motoren, å ha det lille ekstra momentet, spesielt på vinteren, forteller Richard Thorvaldsen, avdelingsleder i Vestfold.

Blir helt fossilfri

BIOGASS: På tanken er det flytende biogass (LBG) som drivstoff.

Når de fem nye bilene er levert, har Richard en helt fossilfri lastebilflåte.

Den nye generasjonen gassmotorer fra Scania er både mer energieffektiv og sterkere enn forrige, og leveres i to effekter. Enten 420 hestekrefter og 2100 Nm, eller den største modellen som har 460 hestekrefter og 2300 Nm. Det er altså sistnevnte Nik. Haugrønning har gått til innkjøp av.

Scania har valgt å fortsette å bruke Otto-prinsippet på sine gassmotorer. Det gjør at forbrenningen skjer via tennplugger, i stedet for å tilsette diesel som tennmiddel.

Hele drivlinjen, sammen med den nye girkassen G25R, bruker inntil fem prosent mindre drivstoff. Samtidig kan rekkevidden med flytende gass være helt opp i 1400 kilometer på èn tanking.

PÅBYGG: Palfinger PK-24.001 SLD5 D med hydraulisk rekkevidde på 14,7 meter.

Scania melder at de fortsetter å tilby sine kunder gasslastebiler med enten komprimert (CBG) eller flytende (LBG) gass. Det er også lansert nye tanker for komprimert gass med større volum.

Gir full gass

Nik. Haugrønning AS transporterer stål for Smith Stål over store deler av Østlandet. De har sju biler i drift, og deres første Scania gassbil fikk de i fjor vår. Frem til nå har de hatt fire 410 hk 13-litere av forrige generasjon.

Kranen på bilene er fra Palfinger, en PK-24.001 SLD5 D med hydraulisk rekkevidde på 14,7 m. Den er utstyrt med Danfoss manøverventil og Palfinger radiostyring.

De nye bilene er også blant de første med nye Smart Dash.

- Vi er veldig spente på de nye bilene. Erfaringene fra de vi har, er veldig gode, sier Richard Thorvaldsen avslutningsvis.

Powered by Labrador CMS