VIL HOLDE PÅ DAGENS REGLER: Yrkestrafikkforbundets (YTF) leder Jim Klungnes lanserer istedet andre løsninger for å rekruttere flere sjåfører inn i yrket.

Norsk motstand mot at 17-åringer skal kjøre lastebil

FOR TIDLIG: EU-parlamentet har vedtatt å åpne for at 17-åringer kan kjøre lastebil under oppsyn av en erfaren sjåfør, og deretter kjøre alene fra de er 18. Dette møter norsk motstand.

Tiltaket er ment som et bidrag til å få flere lastebilsjåfører. Yrkestrafikkforbundet (YTF) frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene, og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Norsk motstand mot senket aldersgrense for lastebilsjåfører

Yrkestrafikkforbundet (YTF) advarer mot EUs forslag om å la 17-åringer begynne opplæring som lastebilsjåfører, og frykter at det kan gå utover trafikksikkerheten.

YTF foreslår i stedet å forbedre arbeidsvilkår og utdanning for å gjøre yrket mer attraktivt for erfarne sjåfører, og har sendt et brev til samferdselsministeren for å opprettholde dagens aldersgrense på 21 år.


Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Kontroversielt

Forslaget fra EU legger opp til at unge sjåfører kan begynne opplæring på lastebil allerede som 17-åringer. Etter ett år med oppsyn av en erfaren sjåfør, vil de kunne kjøre alene fra fylte 18 år. Selv om regelverket i utgangspunktet gjelder EU-land, kan slike vedtak påvirke også norske regler.

YTF er skeptiske til hvorvidt så unge sjåfører er modne nok til å håndtere tunge kjøretøy. Forbundsleder Jim Klungnes peker på at lastebilkjøring ikke bare handler om tekniske ferdigheter, men også om erfaring og dømmekraft i krevende trafikksituasjoner:

– Sjåførmangel er en utfordring vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. I stedet må vi rette innsatsen mot å gjøre yrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår, tryggere arbeidsmiljø og en styrking av utdanningsløpene, påpeker Klungnes.

Langsiktige løsninger

YTF anerkjenner utfordringene med sjåførmangel både i Norge og Europa, men understreker at løsningen ikke ligger i å senke aldersgrensen. I stedet peker de på tiltak som kan gjøre yrket mer attraktivt for voksne og erfarne sjåfører:

Forbedrede arbeidsvilkår: Konkurransedyktige lønninger og trygge arbeidsforhold kan bidra til å rekruttere og beholde kvalifiserte sjåfører.

Tilrettelegging av arbeidstid: Mindre belastende arbeidstidsordninger og bedre turnuser kan gjøre yrket mer attraktivt og redusere helsebelastningen knyttet til skiftarbeid og lange arbeidsdager.

Bedre utdanning: Mer omfattende og grundig opplæring vil sikre at nye sjåfører er godt forberedt.

Bedre infrastruktur: Flere døgnhvileplasser med gode fasiliteter er nødvendig for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet.

YTF oppfordrer til å opprettholde dagens aldersgrense

Sendte statsråden brev

YTF oversendte nylig brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hvor de anbefaler at Norge beholder dagens aldersgrense på 21 år for lastebilkjøring. Forbundet forventer at sikkerhet og kvalitet fortsatt står i sentrum for norsk transportpolitikk.

– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangel gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.

Powered by Labrador CMS