Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Det sier Anders Ingebretsen i NRC Gravco som kjører et råskinn av en bil. Bilen er bygget opp av Nomi-Tek AS og sto også på deres stand på Transportmessa.
Den fireakslede Mercedes-Benz Arocs-bilen er spekket med utstyr og er en fryd for øyet inne i hytta. Vakuumgraveren, eller supersugeren om man vil, har Vortex 11.000-pumpe (11 m3 pumpe) og 14 m3 slamrom. Nyttelast er 5,5 tonn, noe Ingebretsen påpeker er mye til å være såkalte vakuum supersugere. Bilen har selvfølgelig vektsystem for å holde kontrollen.
Spekket med detaljer
Annonse
Bak er det også hydraulisk underkjøringshinder for å kunne trekke dette tilbake og kjøre helt inntil f.eks. en container. Løfteaggregatet hever tanken høyt nok til å kunne tippe rett i en 7-fots container.
I slangekassettene på siden er det plass til 75 meter slanger, og det er skap langs hele sidene med verktøy og andre nødvendigheter bak lukene.
Inne i hytta føler man nærmest på å børste av seg på jakka før man går inn. Hele hytta er trukket i lekre beige, brune og svarte farger, både i skinn og tøystoff. I gulvet har han en egenkomponert og lyssatt logo, og T-skjorta til Ingebretsen er også med trykk av egen komponert dekor av bilen hans.
6,9 millioner
Ingebretsen har kjørt doningen i halvannet år, og prisen på herligheten var ikke mindre enn 6,9 millioner kroner. I tillegg kommer alt verktøyet og utstyret som ligger bak lukene. Bare slangene som er med på turene rundt koster 250.000 kroner…
Det er med andre ord kostbart utstyr, men det gir også godt med jobber. Ingebretsen sier at interessen for deres tjenester er økende, spesielt i byer og tettbygde strøk.
- I byer kan det være rør og annen infrastruktur i bakken som gjør det vanskelig å grave opp med gravemaskin. Her kan vakuum supersugere fjerne masser uten at man trenger å fjerne eller ødelegge det som er i bakken og skal bli der, sier han til A&T.
PS: NRC Group kjøpte opp selskapet Gravco for noen år siden for å komme mer inn på markedet med vakuumgraving.