Det nye antispinnsystemet Active Grip Control er en videreutvikling og kraftig forbedring av traction control-systemet Volvo har brukt på sine lastebiler.
Systemet vil bli standard på alle de tunge el-lastebilene som Volvo skal levere i FH-, FM- og FMX-seriene. Det er ikke lansert for bruk på de lettere bilene i FE- og FL Electric-seriene.
Ligger i motorene
Annonse
Tidligere er det ABS-sensorene som har vært «hjernen» i antispinn-systemet og i lave hastigheter er det i hovedsak bremsene brukes som til å kontrollere hastigheten på hjulene. På de nye BEV-lastebilene er en større del av oppgaven flyttet til elmotorene.
- Den store forskjellen fra en «vanlig» lastebil er at kreftene brukes mer presist og er lettere å kontrollere, sier Kjetil Bergflødt i Volvo Norge. Det er rett og slett enklere å kontrollere kreftene med elmotorer enn med tradisjonell drivlinje.
Fabrikken gikk ut med at de nye elektriske bilene skulle være 30 prosent bedre enn forgjengerne på fremkommelighet. Ved første test på glatt før tidlig i vinter ble han overbevist om at det var hold i påstanden.
I tillegg til å brukes under akselerasjon brukes systemet også til retardasjon og nedbremsing i lave hastigheter med lav friksjon.
Fant lokasjon
Sammen med kollega Lasse Sætre tok han med AT.no til et industriområde på Hagan i Nittedal kommune rett nord for Oslo.
På andre siden av plassen hadde Sætre i mange år sin arbeidsplass hvor han har sett hvordan dusinvis av lastebilsjåfører har klundret for å komme opp den korte men bratte kneika uten mulighet til å hente fart. De to produktsjefene var enige om stedet var svært velegnet for å vise frem Volvos nye Active Grip Control.
Beregner
Volvo deler ingen systembeskrivelse, men i praksis virker det slik; Volvo Active Grip Control beregner hvor mye krefter som skal brukes når veigrepet slipper. Når du trår gassen inn samtidig som det begynner å glippe, lar elektronikken hjulet gå en ¾-runde for å føle og konstatere hvor glatt det faktisk er.
Så gjør elektronikken i bilen en kalkulasjon av både hvor mye krefter og hvilket gir som skal brukes. Dette på bakgrunn av både friksjon, helling og totalvekten på lastebilen.
Imponerer
Å kjøre på glatta med ei trekkvogn uten tralle eller noe annen ballast er ikke noe drømmescenario på glatt vinterføre. På «demofeltet» Volvo hadde funnet var det heller ikke vinterføre. Det var stålis med rennende vann på toppen...
Derfor var det med skrekkblandet fryd vi stoppet i motbakken.
Da gasspedalen ble tråkket i bunn, skjedde akkurat det som var beskrevet. Et lite spinn før trekkvogna «gnagde seg opp bakken». Selv uten at tverrgående sperre var koblet inn. Eneste grep som var tatt, var å løfte løpeakslingen.
To verdener
Ved siden av den batterielektriske FM-trekkvogna hadde vi også med en standard trekkvogn med dieselmotor. Etter den gode erfaringen med elbilen måtte samme forsøket gjøres med dieselbilen. Resultatet og forskjellen kom etter første berøring av gasspedalen.
For der elbilen sakte og forsiktig jobbet seg opp bakken i riktig retning, så begynte dieselbilen umiddelbart å dra seg sideveis. Begge bilene hadde samme type dekk som var å regne som helt nye.
Så er det noe som heter å gi seg mens leken er god. For selv om Volvos Active Grip Control gjør at det spinner mye mindre, blir underlaget til slutt polert. Derfor ble det i glatteste laget også i vår «testbakke» før vi ga oss.
Ikke bare vinter
Hos Volvo Norge ser de ikke bare på snø og is som et bruksområde for Active Grip Control. Også de som kjører litt utenfor asfalten sommerstid, vil ha glede av systemet.
- Vi tror de som kjører på anlegg også vil ha glede av dette sommerstid når det er sleipt underlag eller løse masser, sier Lasse Sætre.