Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
2023-modellene av Colorado inkluderer Work Truck (WT), LT, Z71, ZR2 og Trail Boss, blant annet er det første gangen bilen kommer i Trail Boss utgave. De tre ulike modellene har egne chassis oppsett. I tillegg leveres bilen i ulike varianter som er beregnet for landeveiskjøring.
De ulike modellene leveres i hele fire ulike interiørversjoner, med en 11,3 tommers touchskjerm som standard. Bilene får en 2,7 liters turbomotor som tidligere er benyttet i storebror Silverado. Motorene leveres i tre ulike versjoner med 237 eller 310hk og med 351, 528 og 583 Nm dreiemoment.
Plan
Annonse
I likhet med resten av kjøretøyet kan også planet utstyres med ulike funksjoner for ulike behov. Det er en integrert luke i baklemmen for oppbevaring av verktøy med en åpning på 114x10 cm og strømuttak blant annet.
- Den helt nye Colorado er forbedret på alle måter. Med sin robuste og sporty stil, forbedrede kapasitet, ny teknologi og tilpasningsmuligheter, er den designet for å gjøre mer for kresne kunder samtidig som den tilfører dem stor verdi, sa Scott Bell, global visepresident for Chevrolet.
Helt nytt design
Både utvendig og innvendig er bilen et helt nytt design. Blant annet har bilen fått nye proporsjoner med høyere bakkeklaring bedre angrepsvinkel og evnen for å klatre i brattere terreng enn tidligere.
Den 11,3-tommers infotainment skjermen er midtpunktet i kupeen. I tillegg en standard 8-tommers digital instrumentskjerm. Begge skjermene begge kan tilpasses med egenvalgt design.
Individualisering
Dagens Colorado har vært en stor suksess, og det er et bredt spekter av tilgjengelig utstyr for individualisering og påbyggings-løsninger tilgjengelig. Det gjør at «hver kunde kan bygge sin offroad-drømmebil» og utvalget av terreng-tilbehør er mer enn doblet fra tidligere modellår.
Kraftig, ny 2,7L turbomotor
Den 2,7L turbo-motoren er ny for Colorado og benyttes i alle fem modellene, med tre effektvarianter som overgår ytelsen til de nåværende motorene.
Motoren får flere forbedringer for å bidra til å optimalisere ytelsen. Det inkluderer en stivere sylinderblokkstøp og en 30 % stivere veivaksel, som sammen med en helsmidd bunn sørger for å levere den holdbarheten kundene forventer, heter det i meldingen.
Den nye basismotoren har 18% flere hestekrefter og 36% mer dreiemoment enn den nåværende Colorados basismotor. I tillegg produserer de andre effektversjonene av 2,7L-motorserien flere hestekrefter og dreiemoment enn dagens modells 3,6L V-6 og 2,8L turbodieselmotorer.
Den nye generasjonen åtte-trinns automatgirkasse komplimenterer den nye motoren, med forbedringer for jevnere og raskere nedgiringer. Dette skal gi en følelse av bedre komfort og mer kraft ved behov. Den utmerker seg også i lavhastighet, spesielt i terreng.
Forbedret ytelse
Colorado-serien fra 2023 kommer rekonstruert med tre forskjellige chassisoppsett:
Standard: WT, LT og Z71 trimmer
2-tommers fabrikkshevet, ekstrabredde: Trail Boss
Høyytelses 3-tommers fabrikkhevet og breddet: ZR2
Alle modellene er bygget på et nytt chassis som gir 3,1-tommers lengre akselavstand enn den nåværende Crew Cab/short box-modellen. Et forkortet overheng foran bidrar til en mer aggressiv holdning forbedrer også lastebilens innkjøringsvinkel betydelig.
Trail Boss har en 2-tommers hevet fjæring og et bredt chassis som gir mer bakkeklaring og et 3-tommers bredere spor foran enn WT og LT for forbedret terrengkjøring. ZR2 er den mest kapable av dem alle, med en høyytelses 3-tommers hevet fjæring og oppgraderte Multimatic DSSV-dempere.
De økte klaringene gjør det mulig for kundene å takle mer utfordrende terreng. Med den økte inngangsvinkelen kan for eksempel Colorado klatre i mer vertikalt terreng enn før, uten fjærings eller karosseriforstyrrelser.
Valgbare kjøremoduser
Colorado har inntil fem valgbare kjøremoduser, avhengig av modell. Hver er skreddersydd for ulike kjøreforhold, og de er tilgjengelige ved hjelp av en knott plassert på midtkonsollen, til venstre for girvelgeren. De fem kjøremodusene inkluderer:
• Normal: Et balansert modus for hverdagskjøring på vei
• Slep/trekk: Girskiftpunkter, gassrespons og tilleggskalibreringer optimalisert for henger og trekking
• Off-Road: Spesifikke trekkraft og andre dynamiske ytelsesfunksjoner designet for generell kjøring utenfor landeveien
• Terreng: Designet for lavhastighets kryping, med spesifikk gasskontroll, bremseytelse og andre kalibreringer, med tre innstillinger
• Baja: Utviklet for høyhastighets sandkjøring, med spesifikk gasskontroll, girskifting og andre kalibreringer av karosseri/drivverkskontroll.
Forbedret teknologi for førerbevissthet
Colorados teknologier inkluderer også en forbedret liste over sikkerhets- og førerbevissthetsfunksjoner. Standard Chevy Safety Assist2-pakken inkluderer frontkollisjonsvarsling, automatisk nødbrems, fotgjengerbremsing foran, kjørefeltassistent med filskiftevarsel, avstandsindikator og IntelliBeam® automatisk fjernlysassistent.
Tilgjengelige funksjoner i alle modeller inkluderer Blind sone varsling, styreassist2, Rear Cross Traffic, Bremseassistent, Adaptive Cruise Control, HD Surround Vision og Bak-kryssende fotgjenger varsling.
Nye og forbedrede teknologier
Colorados nye 11,3-tommers infotainmentskjerm er inngangsporten til nye og innovative teknologier designet for å gjøre kjøreopplevelsen morsommere og mer intuitiv – spesielt ved henger eller terrengkjøring. Høydepunkter inkluderer:
• Tilpasnings- og konfigurerbare skjermer med høyere oppløsning enn tidligere modeller
• Innebygd Google for tilgang til kart, musikk, kjøretøyfunksjoner og mer
• Helt ny off-road ytelsesskjerm: en tilgjengelig app som hjelper sjåfører med å overvåke off-road ytelse i sanntid med ulike avlesninger for landevei (høyde og GPS-veiledning), terreng (stigning, rulle og dekktrykk) og Baja (g -kraft, hjulslipindikator og overføringskassestatus) kjøresituasjoner
• Flere kameravisninger med opptil 10 kameravisninger hvorav to tilgjengelig på infotainmentskjermen – inkludert understellskamera på Z71 og ZR2.
Produksjonen av 2023 Chevrolet Colorado starter i første halvdel av 2023.