DAF annonserer at den nye generasjonen DAF XD skal avdukes på IAA i september. Du har sendt ut dette hemmelighetsfulle bildet til pressen.

Ny generasjon DAF XD

- Et uovertruffent antall innstillingsmuligheter for sete og ratt bidrar til å garantere den beste førerkomforten innen segmentet, lover DAF.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

En ny generasjon av DAF XD avdukes på IAA i Hannover i Tyskland i september. Denne helt nye lastebilserien setter ifølge DAF en ny standard innen kvalitet, sikkerhet, effektivitet og førerkomfort og skal være helt klargjort for utslippsfrie drivlinjer.

Den nye generasjonen av DAF XD tar utgangspunkt i plattformen til «International Truck of the Year 2022», de flerprisvinnende XF-, XG- og XG⁺-langtransportlastebilene.

Sikkerhet

Den nye generasjonen DAF XD har en ekstra stor frontrute og store sidevinduer som går ekstra langt ned for god oversikt.

En lav førerhusplassering bidrar også til den gode oversikten, og det samme kan det valgfrie fortauskantvinduet gjøre.

Optimal indirekte oversikt skjer via DAFs Corner View- og digitalkamerasystemer.

Førerkomfort

- Den nye generasjonen XD gir overlegen plass for føreren, som får tilgang til en romslig førerkupé på opp mot 10 m³. Et uovertruffent antall innstillingsmuligheter for sete og ratt bidrar til å garantere den beste førerkomforten innen segmentet. Det stilige og svært ergonomisk utformede dashbordet har krystallklare og heldigitale instrumentpaneler, skriver DAF i en pressemelding om nybilen.

Et helt nytt design på chassisfronten, førerhusfjæringen og bakakselfjæringen skal gi en forbedret og mer bekvem kjøreopplevelse.

Målet er at lastebilen både skal være en drøm å kjøre og en drøm å bo i.

Produksjon

Produksjonen er planlagt å starte høsten 2022. DAF skriver at XD-kjøretøyplattformen er tilrettelagt for å kunne brukes med alle typer drivlinjer, inkludert «alternative drivverk».

Det er ikke opplyst om alle drivlinjene blir tilgjengelige samtidig, eller om det er en forskjell på når hver enkelt drivlinje tilbys på det europeiske markedet.

Powered by Labrador CMS