Forbedring: MirrorCam-armene er forkortet med ti cm på andre generasjon.

Ny generasjon MirrorCam gjør det lettere å rygge

Og det er bare én av forbedringene Mercedes-Benz Trucks nyeste «speilkamera»-system tilbyr.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Mercedes-Benz Trucks har nå oppdatert MirrorCam for første gang: Med andre generasjon, tilgjengelig for Actros og Arocs samt eActros-serien siden april 2022, har Mercedes-Benz Trucks utviklet viktige detaljer i systemet.

«Less is more» - kortere kameraarmer er fordelaktig

Eksteriøret til den andre MirrorCam-generasjonen skiller seg ut fordi kameraarmene på begge sider er forkortet med ti centimeter. Dette gjelder både det smalere og bredere førerhuset og har blant annet fordelen at sjåførene lettere kan rygge i rett linje enn med den første MirrorCam-generasjonen.

Dette kommer spesielt som et resultat av at MirrorCams perspektiv nå er enda mer beslektet med konvensjonelle speil.

Kortere dimensjoner gir en annen fordel fordi med det 2,50 meter brede førerhuset, stikker kameraarmen nå ikke lenger ut enn kantspeilet som er innenfor førerens synsvidde.

Kortere armer og dryppkant er noen av forbedringene på andre generasjon MirrorCam fra Mercedes-Benz Trucks.

- Kollisjoner med gjenstander i kanten av veien er nå så å si umulig. Takket være at bredden på understellet er identisk, gjelder dette også den 2,30 meter brede førerhusvarianten, skriver Daimler Truck i en nyhetsmelding.

Optimaliserte bildeparametere og dryppkant

Som en del av forbedringen av det kamerabaserte systemet, har Mercedes-Benz Trucks også utviklet ytterligere funksjoner: For eksempel er det innlemmet en dryppkant i bunnen av MirrorCam for å forhindre at regnvann renner inn på linsen og forårsaker uønskede visuelle effekter.

I tillegg har ingeniører hos Mercedes-Benz Trucks ytterligere optimert tonekartleggingen. Tonekartlegging er en prosess der et bilde tilpasses slik at et stort tonespekter vises riktig på for eksempel en skjerm.

Kamerasystemets utvikling i farge- og lysstyrketilpasning, gjør at displayene viser området som er relevant for kjøresituasjonen enda mer nøyaktig når man for eksempel rygger inn i et mørkt eller dårlig opplyst anlegg.

Svingassistent

De implementerte forbedringene resulterer i en enda høyere merverdi for

MirrorCams eksisterende fordeler fra første generasjon er fortsatt tilgjengelige: For eksempel vidvinkelmodus ved manøvrering bakover, avstandslinjer på displayet for bedre å vurdere avstanden fra objekter bak kjøretøyet som kjøres, panorering av kamerabilder ved svinger og overvåking av kjøretøyets omgivelser i hvileperioder.

Samspillet mellom MirrorCam og svingassistenten fra Mercedes‑Benz Trucks har allerede vist seg å være nyttig, spesielt i komplekse trafikksituasjoner og i uoversiktlige veikryss. Hvis det er fare for at en lastebilsjåfør ikke oppdager en syklist eller fotgjenger når han svinger til høyre, kan systemet gripe inn innenfor sine systemgrenser, advare sjåføren som en del av en flertrinnsprosess. Tilvalget Active Sideguard Assist kan ved behov iverksette automatisk bremsing fra hastigheter opp til 20 km/t.

Powered by Labrador CMS