Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Scania introduserer ny generasjon av lastebiler med HEV- og PHEV-løsninger som kan spesifiseres med ulike drivlinje- og lademuligheter.
Den nyutviklede elektriske maskinen, Scania GE281, jobber i symbiose med 7- eller 9-liters Scania-motorer. Dette dette skal gi muligheter til å skape fossilfrie og stillegående transportløsninger, også for tunge lastebiler med energikrevende påbygg.
Scanias nye hybriddrivlinjer er utviklet in-house i overensstemmelse med Scanias modulære filosofi. Ved å koble to elektriske motorer etter hverandre og pare dem på rammen med Scanias siste generasjon Opticruise (introdusert i 2020) er det skapt nye muligheter fra Scania: GE281 er en elektrisk maskin skapt for uavbrutt kraftoverføring som kan håndtere totalvekter på opptil 36 tonn, uten assistanse fra forbrenningsmotoren.
Annonse
Den elektriske maskinen er hele tiden med og støtter også forbrenningsmotoren ved akselerasjon. Dermed kan man kan velge en forbrenningsmotor som er ett nummer mindre, såkalt downsizing, både med hensyn til volum og kraft.
- Hybridisering kan gi drivstoffbesparelser på opptil 40 prosent i bytrafikk sammenlignet med tradisjonelle drivlinjer, skriver Scania i en nyhetsmelding i forbindelse med GE281-nyheten.
Mange muligheter
- GE281 er noe helt nytt på den tunge siden av lastebilbransjen, sier Fredrik Allard, Senior Vice president og Head of e-mobility innen Scania Sales & Marketing.
- Med denne fjerde generasjonen hybrider har vi nådd det punktet hvor de er sterke kandidater for en rekke bruksområder av den typen der bærekraft og smarte løsninger er prioritert. De nye hybridbilene har all ytelse som kreves for å håndtere mange ulike oppgaver og presterer godt i alle relevante sammenligninger.
Den nyeste hybridgenerasjonen fra Scania kan bestilles som HEV eller PHEV (plugin hybrid), spesifiseres med P-, G- og L-hytter og som trekkvogn eller rammebil.
DC07-motoren er tilgjengelig i tre ulike effektnivåer, det samme gjelder for DC09. Alle Euro 6-motorer fra Scania kan kjøres på HVO (hydrogenert vegetabilsk olje), noen kan også kjøres på FAME-type biodiesel.
GE281 - Gearbox Electric maskin
Scanias GE281 (Gearbox Electric maskin) gir 230 kW kontinuerlig effekt og 290 kW som toppeffekt med maksimalt dreiemoment på 2100 Nm.
Den har seks gir forover uten tradisjonell kløtsj: et planetgir tar seg av den jobben. Det betyr uavbrutt kraftoverføring under girskift. Kraftuttaket kan være i drift under kjøring, også ved helelektrisk drift. Planetgirkasseløsningen skal «garantere utmerkede krypkjøreegenskaper uten kløtsj-slitasje».
- Kjøreopplevelsen kan sammenlignes med den du har i en bil med dobbeltkløtsj-girkasse, sier Fredrik Allard.
- Med denne løsningen kan vi tilby alle støttesystemene Scania-kunder er vant med, eksempelvis aktiv adaptiv cruisekontroll, cruisekontroll i nedoverbakker og så videre. En annen klar fordel er kontinuerlig energigjenvinning tilbake til batteriet. Det er viktig med tanke på at den elektriske maskinen er den primære bremsefunksjonen i denne typen kjøretøy.
Mer om hybrider og hybridisering
Scania begynte å selge en hybrid med en elektrisk rekkevidde på to kilometer i 2014:
- Den rekkevidden høres selvfølgelig mager ut nå som vi tilbyr 60 kilometer helelektrisk drift med PHEV, men likevel var det et viktig første skritt for hele bransjen, sier Fredrik Allard.
- Med den introduksjonen startet vår egen og kundens utdannelsesreise om potensialet til ulik teknologi for lokale nullutslipp, stillegående drift og betydelige forbruksreduksjoner takket være hybridisering. Med GE281 har vi nådd et modent nivå. Den elektriske maskinen gir lik eller overstiger effekten som forbrenningsmotoren leverer, og dermed skapes muligheten til å trappe ned sistnevnte og spare både drivstoff og vekt.
Scanias nye HEV/PHEV-generasjon har en start/stopp-funksjon som eliminerer unødvendig tomgang og kan bestilles med støttesystemer som Scanias aktive adaptive cruise control.
Når Power-modus er valgt, får drivlinjen et krafttillegg på ca. 100 hk (74 kW) ettersom den elektriske maskinen tilfører ekstra kraft på toppen av forbrenningsmotorens maksimale ytelse.
- Dette er modne og fullverdige produkter. De kommer med alle funksjoner og muligheter du forventer av Scania - samtidig får du elektrifisering, mulighet til å kjøre på fornybart drivstoff og reelle drivstoffbesparelser. Vi tror imidlertid at denne typen lastebiler etter hvert vil bli erstattet av batterikjøretøy. Men inntil det er en lang, helelektrisk rekkevidde og relevant ladeinfrastruktur på plass, forblir hybridløsningen et godt alternativ dette tiåret, sier Allard.
PHEV-variantene har en installert batterikapasitet på 90 kWh (3x30 kWh) mens hybridene (HEV) har et 30 kWh batteri. Plug-in hybridene kan lade fullt på 35 minutter med en 95 kW DC-lader. Kjøretøyet kan lades både på depoter og ved naturlige stopp, som lossing (såkalt mulighetslading).
En hybridlastebil med redusert motor – fra DC09 til DC07 for eksempel – har i praksis en nyttelast som er 250 kg høyere sammenlignet med tilsvarende konvensjonell diesellastebil; nettovekten med hybridisering av kjøretøyet øker med 750 kg, mens elektrifiserte lastebiler kan ha et tonn høyere nyttelast innenfor EU.
Hvor stor den faktiske drivstoffbesparelsen kan være med disse modulære Scania-løsningene avhenger av hvor kupert terrenget er, hvor mange start og stopp man gjør og så videre. Den elektriske maskinen er alltid aktiv, men den ekstra kraften/hjelpen fra den betyr mindre ved kjøring i jevn hastighet på for eksempel motorvei. De største besparelsene er i bytrafikken, hvor enkelte kunder vil kunne spare opptil 40 prosent, ifølge Scania.