ØDELEGGENDE: – Det nye forslaget til opplæringslov er et potensielt stort steg tilbake og kan ødelegge mye av det arbeidet som har blitt gjort, understreker administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.Foto: Elisabeth Nodland
– Ny opplæringslov kan radbrekke rekrutteringen til transportnæringen
Norges-Lastebileier-Forbund (NLF) frykter store konsekvenser i ny opplæringslov.
I den nye opplæringsloven som ble lagt frem i forrige uke,
kom det et forslag som i praksis betyr å legge ned opplæringskontorene og
flytte dette ansvaret over på bedriftene selv, skriver NLF i en pressemelding.
Norges Lastebileier-Forbund slår alarm og frykter at
konsekvensen av en slik lovendring får enorme konsekvenser.
Forslaget innebærer at opplæringskontorene blir regulert som
samarbeidsorgan for lærebedrifter og ikke som lærebedrifter. De vil derfor ikke
lenger få læringstilskudd direkte fra fylkeskommunen, men godkjente lærebedrifter
kan kjøpe ulike former for bistand og administrative tjenester fra
opplæringskontorene.
Annonse
Ødeleggende
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) representerer rundt 3000
bedrifter og transportsentraler med 23.000 sysselsatte. Samarbeidet med
opplæringskontorene har vært avgjørende for rekrutteringen til
transportnæringen.
– Vi frykter at forslaget til ny opplæringslov nå kan
radbrekke rekrutteringen til norsk transportnæring, mener adm. direktør i NLF,
Geir A. Mo.
NLF har på bakgrunn av det nye forslaget i opplæringsloven
gjennomført en medlemsundersøkelse med foreløpig 218 respondenter.
– Av disse svarer 76 prosent at det å ikke kunne støtte seg
på et opplæringskontor vil påvirke beslutningen om å ta inn lærling. Hele 45
prosent er klare på at de ikke vil ta inn lærlinger uten opplæringskontoret.
Norsk transportnæring sliter allerede med å få nok sjåfører og lærlinger. Vi
jobber aktivt for å øke rekrutteringen til yrket. Dette er et potensielt stort
steg tilbake og kan ødelegge mye av det arbeidet som har blitt gjort,
understreker Mo.
Videre forklarer han at NLFs medlemsbedrifter i stor grad
består av små- og mellomstore bedrifter.
– Blant våre medlemmer består 76 prosent av bedrifter som
har ti eller færre biler i daglig drift, mens 60 prosent har fem eller færre
biler i drift. Hele 37 prosent av medlemmene er enbilseiere. De har verken
kapasiteten eller kunnskapen til å håndtere det som opplæringskontorene gjør i
dag. Det vil kun bli de store selskapene som har mulighet til å ha ansette noen
med de ressursene. Opplæringskontorene er altså avgjørende for at sjåfører får
den opplæringen og kompetansen som er nødvendig, sier Mo.
Usosialt forslag
I dag er det «læreplassgaranti» i bransjen på grunn av
støtten gjennom opplæringskontorene.
– Uten opplæringskontorene vil en slik garanti forsvinne, og
vi frykter det blir langt flere som kvier seg for å velge en utdanning de ikke
har en garanti om lærlingeplass, sier Mo.
Han mener derfor at dersom dette forslaget blir vedtatt, vil
de bedriftene som har kapasitet til å ta inn lærlinger, få mye mer ansvar for
opplæringsarbeid.
– De vil dermed måtte velge med omhu hvilke lærlinger de tar
inn, og selektere i større grad. Det betyr at man kanskje må velge bort en god
kandidat med lese- og skrivevansker, eller andre utfordringer, fordi det blir
for ressurskrevende. Da vil kun de «beste» kandidatene velges, mens mange
potensielt gode sjåfører som trenger litt ekstra oppfølging på enkelte områder
risikere å ikke få lærlingeplass. Det er derfor et svært usosialt forslag,
mener Mo.
Det pekes også på at fylkeskommunene som er ansvarlige, i
mye større grad vil måtte ta over mange av oppgavene opplæringskontorene gjør i
dag. I praksis betyr det at det enten vil bli økte kostnader for
fylkeskommunen, eller at de må omprioritere ressurser.
– Starten på slutten
Sotin som består av opplæringskontorer og
arbeidsgiverorganisasjoner innen Transport og Logistikkbransjen i Norge, mener
at hele opplæringskontorordningen nå står i fare.
– Hvis noe endres i lov eller forskrift, må det være for å
oppnå noe bedre eller spare penger, men regjeringens forslag til endring i
driften av opplæringskontorene, gjør virkelig ikke det, mener Trond Helge
Henriksen, styreleder i Sotin og daglig leder i Opplæringskontoret for Bil
& Transportfag i Nord.
Han understreker at endringen betyr at 340
opplæringskontorer, med 1000 ansatte, skal bli konsulentselskaper og tegne
kontrakter med 24.000 lærebedrifter, og sende disse fakturaer istedenfor å
overføre andel av tilskudd.
– Det betyr starten på slutten på en ordning som har fungert
i 35 år, og som er ønsket av næringslivet og ikke koster det offentlige et rødt
øre ekstra, sier Henriksen.
Færre lærlinger
– Rekrutteringen til yrkesfag vil bli dårligere uten
opplæringskontorene som i dag sitter med spisskompetanse på yrkesfag generelt,
veiledning og oppfølging i bedrift, påpeker Henriksen.
Over 80 prosent av lærekontraktene i Norge er med et opplæringskontor
på laget.
– Opplæringskontorene er en anerkjent og meget viktig aktør
i den norske fag og yrkesopplæringen, men nå foreslår regjeringen indirekte å
legge dem ned. Det har ikke manglet på advarsler i høringen, et samlet
næringsliv og de fleste fylkeskommuner har vært klare på at dette er feil veg å
gå, men allikevel foreslår regjeringen dette. Det er Stortinget som vedtar
lover, og Opplæringskontorene må fortsette å være regulert som lærebedrift,
avslutter Henriksen.