Om ca. ett år skal denne lastebilen være klar.
Illustrasjon: Quantron/Ballard
Ny tysk lastebil
De første lastebilene skal leveres i andre halvdel av 2022.
Den canadiske (globale) brenselcellebedriften Ballard Power Systems har inngått partnerskap med det tyske selskapet Quantron, som jobber med «elektrisk kjøretøyintegrasjon». Sammen skal de lage brenselcelle-elektriske lastebiler. Disse lastebilene skal være kompromissløse når det gjelder rekkevidde, lastekapasitet og totale eierkostnader, ifølge produsentene.
Til å begynne med, skal samarbeidet ha fokus på integrasjon av Ballards FCmove brenselcelle-moduler med Quantrons elektriske drivlinjer og kjøretøy.
De nye lastebilene som nå utvikles, skal inkludere en 7,5 tonn distribusjonslastebil, en 44-tonner og en avfallsbil.
De første lastebilene skal leveres i andre halvdel av 2022.
- Samarbeidet med Ballard gjør at vi kan tilby hydrogen-elektriske nyttekjøretøy til markedet. Det er et viktig steg for vår globale vekst, sier Andreas Haller, grunnlegger og styreleder i Quantron AG.
- Vi ser frem til å samarbeide med Quantron. Selskapenes samlede ekspertise gjør at vi kan tilby hydrogen-elektriske lastebiler. Vi kommer nå med åttende generasjon brenselcelle-teknologi, bygget på erfaringen fra over 85 millioner km veitransport med busser og lastebiler som bruker vår PEM-teknologi i dag, sier Robert Campbell, Chief Customer Officer hos Ballard Power Systems.