Ford-forskere har gjennomført første steg i utviklingen av en ny kjølemetode for ladekabel til elektrisk drevne kjøretøy. Det er søkt patent på metoden som skal kunne lade opp bilen «omtrent like raskt som tiden det tar å fylle drivstoff».

Ny væskeavkjølt elbilladekabel

Skal kunne lade opp batteriene på elbiler omtrent like raskt som tiden det tar å fylle drivstoff.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Forskere fra Ford har sammen med Purdue University i Indiana, USA, søkt om patent på en ny ladekabel «som på sikt kan være med på å gjøre lading av elbiler omtrent like raskt som å fylle opp bilen med drivstoff». Det opplyser Ford i en nyhetsmelding.

- I dag er tiden det tar å lade opp et elbilbatteri begrenset av blant annet faren for overoppheting av selve ladekabelen. Raskere lading krever mer strømstyrke gjennom kabelen. Desto mer strøm gjennom kabelen, desto mer varme må fjernes for at kabelen skal fungere, sier Michael Degner, senior technical leader, Ford Research and Advanced Engineering.

Forskerne fra Purdue University har fokusert på å finne alternative avkjølingsmetoder for å utvikle en kabel som tåler en høyere strømstyrke uten å bli overopphetet. Kabelen inneholder væske som blir til gass når den blir varmet opp, og varmen blir fjernet. Dette er hovedforskjellen mellom denne kabelen og dagens væskebaserte nedkjølingsteknologier.

- Å lade opp en elbil i dag kan ta fra ca. 20 minutter på en ladestasjon til mange timer om det gjøres hjemme. Vi har kommet opp med en løsning for situasjoner hvor mengden varme som blir produsert er mer enn det dagens teknologier kan håndtere, sier Issam Mudawar, Betty Ruth og Milton B. Hollander Family professor of mechanical engineering ved Purdue University.

Han har i hele 37 år utviklet forskjellige metoder for effektiv avkjøling av elektronikk ved å dra nytte av hvordan væsker binder opp varme når de går over i gassform. I løpet av de to neste årene skal de begynne testingen av en prototyp-ladekabel for å avgjøre ladehastigheten som kan leveres til forskjellige elbilmodeller.

Ford har mer enn 2500 patenter på elektrifiseringsteknologier.

Alliansen mellom Ford og Purdue Univeristy er bare ett av hundrevis av strategiske allianser som Ford har inngått med universitetsprofessorer fra hele verden. Ved å gi hovedfagsstudenter muligheten til å jobbe med virkelige utfordringer får disse utviklet sine ferdigheter samtidig som Ford introduseres for studenter som kanskje velger å fortsette sin karriere i selskapet.

- Ford har vært aktivt involvert i forskning på batterier og elektriske kjøretøy siden Henry Ford og Thomas Edison var aktive. Vi har sikret oss mer enn 2500 patenter på elektrifiseringsteknologier bare i USA og har mer enn 4000 til behandling. Å jobbe med professor Mudawar og studentene er en perfekt måte for oss å forske på og forbedre fremtidens ladeløsninger, sier Ted Miller, Ford’s manager of Electrification Subsystems and Power Supply Research.

Powered by Labrador CMS