Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Produsenten utruster sine T-, T High-, C- og K-modeller med nye DE11 og DE13-motorer. Sammen med integrasjon av teknologier som Turbo Compound, og dedikerte funksjoner og tjenester, kan man redusere forbruket inntil 10 prosent.
Renault Trucks har i 2021 gjort store endringer i design, kjørekomfort og komfort om bord. Produsenten fortsetter utviklingen med lanseringen av nye 11- og 13-liters Euro VI Step E DE11- og DE13-motorer, som sammen med integrasjon av nye teknologier og dedikerte funksjoner og tjenester, kan gi drivstoffbesparelser på inntil 10 prosent sammenlignet med tidligere generasjoner Renault Trucks motorer.
De nye DE11- og DE13-motorene
Annonse
DE11 og DE13 er den nye generasjonen Renault Trucks Euro VI Step E-motorer og inneholder nye teknologier som gir reduksjoner i drivstofforbruk og CO₂-utslipp.
For å bedre forbrenningen, har DE11- og DE13-motorene fått en patenterte «Wave Piston»-teknologi. Ved å styre flammene i forbrenningskammeret gjør løsningen at oksygenet utnyttes bedre og gir dermed bedre forbrenning. Motorene er også utstyrt med nye innsprøytingsdyser med forbedret presisjon, som er tilpasset den nye forbrenningen.
For å forbedre effektiviteten har Renault Trucks også jobbet med å redusere friksjon. Stempelstenger, stempler og veivaksel har fått nytt design og gasskontrollen i veivhuset er forbedret. En ny høyytelsesturbo er også blitt utviklet, med kulelager, forbedret responstid og en variabel oljepumpe som bruker olje med lav viskositet.
Sist, men ikke minst, har Renault Trucks valgt et optimalisert etterbehandlingssystem og en ny motorstyringsenhet.
Turbo Compound-teknologien
For best mulig ytelse, kan Renault Trucks T, T High og C som tilvalg utstyres med DE 13 TC-motoren, som har Turbo Compound-teknologi, noe som gir drivstoffbesparelser «uten å gå på kompromiss med kjøreegenskaper eller snitthastighet», ifølge Renault Trucks.
En ekstra turbin, som plasseres etter turboen, omdanner restenergien i eksosen til mekanisk energi, som overføres til veivakselen i form av ekstra dreiemoment.
Derfor gir Turbo Compound høyere dreiemoment ved lavere turtall. På motorveien med cruise control og når veien går oppover kan bilen dermed holde konstant hastighet uten å måtte gire ned.
Bilene er utstyrt med en ny generasjon Optidriver-girkasser, som har ny elektronikk, ny styringsprogramvare og en ny «clutch-aktuator», noe som gir mykere og raskere girskift.
Drivstofforbruk
For større drivstoffbesparelser, har Renault Trucks valgt en «Smart Torque Control»-løsning som lar motoren tilbringe mer tid i sonen hvor den jobber mest effektivt, uten å «gå på bekostning av kjøreegenskapene».
Renault Trucks fortsetter også å forbedre den prediktive cruise controllen Optivision, som bruker topografien til veien til å optimalisere girskiftene og øke drivstoffbesparelsene.
Produsenten tilbyr løsninger som hjelper transportselskaper å holde oversikt over og senke drivstofforbruk og CO₂-utslippene til bilflåten. Flåtestyringsprogramvaren Optifleet sporer drivstofforbruk til hvert kjøretøy og analyserer kjørestilen for å finne områder hvor man kan sette inn tiltak for å redusere forbruket. I tillegg har Renault Trucks utviklet et komplett opplæringsprogram rundt prinsippene om økonomisk kjøring for å forsikre at drivstofforbruket holdes under kontroll.