Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
De siste to årene er de fleste nyttekjøretøy fra Ford utstyrt med et innebygd modem. Nå skal dette modemet spille en sentral rolle i den nye tjenesten fra Ford, FORDLiive. Dette er en tjeneste som blir tilgjengelig for samtlige nyttekjøretøykunder, tjenesten er gratis og vil ifølge Ford garantert øke produktiviteten.
Nyttekjøretøy har behov for vedlikehold og reparasjoner, enkelte ganger er ikke disse planlagte. Ford vet at når kjøretøyet først må på verksted er dette en ulempe for brukeren og bedriften. Med FORDLiive-tjenesten vil Ford sammen med kunden kunne redusere uplanlagt nedetid på kjøretøyet med opptil 60%.
– For våre kunder er det en kjensgjerning at virksomheten stopper opp når bilen ikke er på veien. Ved å sørge for at nyttekjøretøyene er oppkoblet i realtid og utnytte vår kunnskap bedre, er FORDLiive en tjeneste som er ment å sørge for maksimalt med oppetid, sier Hans Schep – CV General Manager Ford of Europe.
Annonse
Gratis for alle nyttekjøretøykunder
Nøkkelen i FORDLiive-systemet er kobling av realtidsdata fra bilen med det omfattende nettverket av Fords Transit-sentre i Europa. Mer enn 500 000 nyttekjøretøy fra Ford i Europa er allerede tilkoblet, via innebygget modem, og i stand til å dele kritisk data. I midten av 2022 forventer Ford at de vil ha en million tilkoblede nyttekjøretøy.
FORDLiive vil være gratis tilgjengelig både for mindre virksomheter og større flåter i FordPass Pro-appen og som en egen versjon gjennom Ford Telematics-verktøyet. Dersom kunden også har andre merker i stallen som kan levere informasjon vil disse også kunne kobles opp mot Ford Telematics, eller alle kjøretøyene kan levere informasjon til en tredjepartsløsning.
Ved oppstart er det UK/Irland som får full utnyttelse av tjenestene, videre kommer et senter i Valencia som fra start skal dekke Spania, og etterhvert Frankrike, Portugal og Italia. Et tredje senter kommer i Køln og skal dekke Tyskland, Østerrike og Sveits. Ytterligere markeder vil bli implementert etter hvert. løpet av 2021 skal 80% av kundene være dedikert med oppetid-sentre. FORDLiive skal også videreutvikles for enda flere oppetidtjenester etter den første lanseringen.
Tilkoblede kjøretøy får «Smart Vedlikehold»
Med FORDLiive vil «Smart vedlikehold» bli tilgjengelig. Dette er et system hvor analyse av realtidsdata fra kjøretøyene sikrer at det blir reservert tid for service på det mest egnede tidspunktet for kunden. Et varsel vil også bli sendt ut slik at en utbedring kan skje før bilen ikke lenger er kjørbar.
FORDLiive kan også levere spesifikk informasjon om det enkelte kjøretøyet til kundene. Små virksomheter med opptil fem nyttekjøretøy vil motta disse varslene gjennom FordPass Pro-appen, mens de som styrer større bilflåter vil få tilgang til dette gjennom ett tilpasset Ford Telematics dashbord.
Kjøretøydata blir automatisk sendt fra bilens FordPass Connect-modem. Dette har vært standard på Transit 2T, Transit Custom, Transit Connect og Ranger siden midten av 2019. Ved hjelp av statistikk fra en av Storbritannias ledende veihjelpstjenester har Fords ingeniører anslått at opptil 30% av behovet for veihjelp kan unngås dersom kundene følger Smart Vedlikehold-varslene.
Smart Vedlikehold vil også hjelpe dem som styrer flåter med å planlegge vedlikehold og bestille service når det passer dem. Smart vedlikehold vil også sende ut varsler om gjenværende levetid for olje, AdBlue-nivå og lufttrykk i dekkene for å redusere behovet for ikke-planlagt nedetid.
Smart Vedlikehold vil gi flåteeiere en enkel forklaring på hva varsellys og andre varsler i bilen betyr. Systemet gir også råd om hvordan disse skal håndteres og den potensielle innvirkningen de kan ha på kjøretøyet. Systemet vil også brukes til å varsle om eventuelle tilbakekallinger.
Bedre og raskere service og reparasjon
En viktig del av FORDLiive er nye Ford Service Pro som vil tilbys av Ford sine Transit-sentre. En servicestandard som blant annet ved hjelp av tilpassede data skal sikre vedlikehold av bil når det passer kunden og få kunden raskt tilbake på veien ved driftsstans.
De 28 Transit-sentrene i Norge vil kunne se de siste 60 dagene med kjøretøydata fra alle kundenes nyttekjøretøy ved bruk av «Smart Diagnose». Dette vil gi både raskere diagnoser og gjøre at nødvendige deler kan bestilles i forkant av verkstedbesøket. Med delingen av kjøretøydata kan også forhandler tilby kundene mer tilrettelagte verkstedbesøk, som for eksempel å samle opp flere mindre behov og utbedre disse i ett besøk.
Når lengre nedetid ikke kan unngås, vil Transit-sentrene også kunne forutse kundens behov for en erstatningsbil og sørge for at denne er raskt på plass.
De nye tjenestene kommer i tillegg til en rekke andre tilbud som vil leveres gjennom de lokale Transit-sentrene som inkluderer markedets lengste åpningstid, service over natten, 1-times ekspress-service, tilbud om henting og levering av bil ved service og reparasjon og en mobil serviceordning som tar verkstedet dit bilen er.
Tre nye FORDLiive sentre i 2021
Helt sentralt er også FORD Liive-sentre (tre nye i 2021) hvor eksperter sitter med ett mål for øye: Å sørge for at kundenes biler er mest mulig på veien ved å raskest mulig kunne identifisere og løse utfordringer som kan dukke opp.
Teamene med FORD Liive eksperter vil ved hjelp av UptimePro-programvare ta imot data fra Transit-sentre rundt i Europa og følge hver eneste reparasjon for optimal oppetid. Hvis systemet avdekker forsinkelser på reparasjoner eller flere besøk av samme kjøretøy, vil ekspertene gi råd om den beste måten å løse den underliggende utfordringen på.
Teamene skal være bilprodusentens øyne og ører for raskt å støtte forhandleren med teknisk støtte eller behov for deler. De nye tjenestene vil også kunne brukes av Ford Fleet Telematics -kunder.
Utrullingen av Ford Liive for det norske markedet vil starte med Ford Service Pro i 2. kvartal 2021.