Overlastgebyr på 70.000 kroner!

Det skal godt gjøres at det rumenske vogntoget tjener penger på denne transporten.

Publisert

Under en kontroll på Svinesund kontrollstasjon kom vogntoget rullende inn med en Volvo EC250EL-beltegraver lastet bak på maskinhengeren. På Volvo Maskin sine nettsider står det i spekken at en EC250E veier mellom 26 og 31 tonn.  På bildet ser det ut til at denne gravemaskinen i tillegg hadde opplegg for boretårn.

I kontrollrapporten til Statenes vegvesens kontrollører har de rapportert inn at overlast på hengeren ble veid inn til 32.700 kg, og at 24.000 var maks tillatte vekt. For dette ble sjåføren ilagt et overlastgebyr på 70.450 kroner. I tillegg ble bredden på transporten målt til 3,20 meter, noe som krever følgebil. Det hadde imidlertid ikke denne transporten.

Resultatet ble bruksforbud, med krav om å betale gebyret, fremskaffe dispensasjon for større vekter og bestille følgebil fra kontrollplass og ut av landet.

HINDRER SIKT: Det er til å forstå at kontrollørene slår ned på dette.
INNE I HYTTA: Forstyrrende elementer.

Det var ellers en del grums på denne kontrollen, både norske og utenlandske vogntog. Mye gikk på manglende lastsikring, med både løse og skadede stropper. En del bremser var defekte, og kontrollørene har lagt ved et par bilder av vogntog med bord og gjenstander ved frontruten som hindrer sikt.

Powered by Labrador CMS