Under en kontroll på Svinesund kontrollstasjon kom vogntoget
rullende inn med en Volvo EC250EL-beltegraver lastet bak på maskinhengeren. På
Volvo Maskin sine nettsider står det i spekken at en EC250E veier mellom 26 og
31 tonn. På bildet ser det ut til at denne gravemaskinen i tillegg hadde opplegg for boretårn.
I kontrollrapporten til Statenes vegvesens kontrollører har
de rapportert inn at overlast på hengeren ble veid inn til 32.700 kg, og at
24.000 var maks tillatte vekt. For dette ble sjåføren ilagt et overlastgebyr på
70.450 kroner. I tillegg ble bredden på transporten målt til 3,20 meter, noe
som krever følgebil. Det hadde imidlertid ikke denne transporten.
Resultatet ble bruksforbud, med krav om å betale gebyret,
fremskaffe dispensasjon for større vekter og bestille følgebil fra
kontrollplass og ut av landet.
Annonse
Det var ellers en del grums på denne kontrollen, både norske
og utenlandske vogntog. Mye gikk på manglende lastsikring, med både løse og
skadede stropper. En del bremser var defekte, og kontrollørene har lagt ved et
par bilder av vogntog med bord og gjenstander ved frontruten som hindrer sikt.