Denne særdeles velutstyrte tungbergeren ble levert til den polske forsvarsavdelingen «11. Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej» i september.

Pansret «Scania 8x8» tungberger

Bygget for å takle utfordrende bergingsforhold.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Polske Rosomak S.A. bygger pansrede kjøretøy. Nylig ble en pansret tungberger, Hardun, bygget med utgangspunkt i et Scania 8x8-chassis levert til det polske forsvaret.

Oppsettet har en totalvekt på 36 tonn, lengde på 11,83 meter og bredde er 2,55 meter. Høyden er 3,37 meter. Topphastigheten på kjøretøyet er 90 km/t.

Bergeren er bygget for å berge militære kjøretøy under beskytning. Derfor er mannskapsførerhuset pansret på nivå 2 i henhold til NATO-standardene STANAG 4569A -standarden på nivå 2B i henhold til STANAG 4569B.

Kranutstyret er av merke Hiab. Chassiset er Scania 8x8, med en Scania mannskapshytte på toppen. Påbygget og pansringen er levert av polske Rosomak S.A.

Den har sentralstyrt dekktrykk og dekk med «run-flat»-system. Den har også røykgranatkastere montert for å gjøre det vanskeligere for fienden å se hvor den er i kampområdet når det foregår berging.

Den har også et skjær i fronten for å kunne lage vei mens den kjører og som stabilisering mens det vinsjes.

Den har vinsj foran og bak og er utstyrt med rotator-bergingskran med maksimal rekkevidde på 10,25 meter og minimum 1,7 meter. Løftekapasitet på denne er 3900 kg på maks utskyv, og 16.000 kg nært. Den har en hovedhydraulisk vinsj med en kapasitet på 240 kN og tilleggsvinsj.

Motorsager og annet utstyr for å komme seg frem i terrenget og gjennomføre berging av pansrede kjøretøy.

Bilen er teknisk godkjent for berging av kjøretøy opp til 26 tonn.

Powered by Labrador CMS