FØLGER: Ved hjelp av kamera og QR-kode følger traktoren nøyaktig etter lastebilen.Foto: Torbjørn Eriksen
Platooning i forsvaret
SIKKERHET: Fra et sikkerhetsaspekt kan selvkjørende kjøretøy være nyttig for Forsvaret, men det er samtidig viktig at de ikke er avhengige av GPS-signaler da disse enkelt kan jammes.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Platooning og testing av dette fra lastebilprodusentene er godt kjent for A&Ts lesere. Løsningene krever mye teknologi og kommunikasjon mellom kjøretøyene, og noen vil hevde at man trenger 5G for å sikre god nok kommunikasjon mellom kjøretøyene. Er det da mulig for den norske teknologibedriften Yeti Move og Forsvaret å utvikle en slik løsning, der kjøretøyene følger hverandre og ikke slås ut om kommunikasjonsnettet blir slått ut?
- Ja, det er mulig, svarte COO John Emil Halden i Yeti Move da vi traff han på en slik demonstrasjon i mars.
Simpelt som mulig
Annonse
Yeti leverer allerede løsninger til selvkjørende brøyting av flyplasser. Sammen med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) har selskapet nå samarbeidet for å utvikle en løsning som i prinsipp bare trenger ett kamera for å følge kjøretøyet foran. Baksiden av en container som står på en av Forsvarets lastebiler, er kledd med en stor QR-kode. Et kamera i frontruten på en Valtra traktor skal «følge» denne QR-koden.
For å få dette til å fungere trengs det i tillegg en IT-løsning som kobler data fra kameraet til «hjernen» på traktoren. Man er avhengig av elektrisk styring, at man får kontroll over bremsene og at kjøretøyet som skal fungere førerløst har en girkasse som tar seg av girskifte selv. En av grunnene til at man har valgt traktor til dette, er den gode fremkommeligheten og at traktorer generelt er langt fremme med tekniske løsninger. Planen er imidlertid å bruke dette på flere typer kjøretøy i fremtiden.
Målet er at det ferdige produktet skal være så enkelt i bruk at Forsvaret kan ha ferdige «kit» som monteres i ulike kjøretøy ved behov. På den måten kan ulike kjøretøy raskt og enkelt tilpasses og bli selvkjørende følgebiler.
Ikke helt klart
Under testen på Hønefoss flyplass fant man blant annet ut at kameraene leste QR-koden for dårlig i tett tåke. For backup under slike forhold, må bilene kanskje utstyres med andre sensorer i tillegg. I en ferdig pakke så skal det heller ikke være nødvendig å montere en QR-kode bak på hvert kjøretøy, men at kameraet eller andre sensorene skal kjenne igjen kjøretøyet foran.