Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Posten Norge har bestilt 29 elektriske skapbiler med 265 kWh batteri. De har samme drivverk, men kommer i litt forskjellige konfigurasjoner, fordelt på FL- og FE-modellene med henholdsvis to og tre akslinger.
- Dette er en av de største ordrene av Volvo-lastebiler med alternative drivlinjer. Dette er stort, også globalt, sier Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS.
- Dette er uten tvil den største avtalen Volvo Trucks har gjort på elektriske kjøretøy i Norge, understreker Sanne.
Annonse
Fra før har Posten Norge allerede inne en bestilling på 13 biogassbiler og tre elektriske lastebiler hos Volvo. Totalt sett skal Volvo Trucks levere 32 elektriske og 13 gassdrevne lastebiler til Posten Norge i 2022.
- Vi er glade for å ha landet denne avtalen. Dette er kjøretøy vi raskt ønsker å sette i drift fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. 37 prosent av vår kjøretøypark går nå på fornybar energi og den skal økes betydelig i tiden fremover. Vi har en offensiv miljøstrategi som hele landet skal få glede av, og for å ha tempo i dette viktige arbeidet trenger vi kvalitetsfokuserte og ambisiøse samarbeidspartnere som Volvo, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten-konsernet.
- Ordren forteller alle andre at el-lastebiler er en løsning
Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge, legger ikke skjul på at den historiske avtalen betyr mye for Volvo Trucks, sett i lys av den tunge satsingen på elektriske drivlinjer. Mange følger naturlig nok med på hvordan en så stor aktør som Posten løser både dagens og morgendagens distribusjonsutfordringer.
- Det er viktig at de store er med og leder an. En såpass stor ordre forteller alle andre at regional transport med elektriske lastebiler faktisk er en løsning. Posten er med og viser at nå er vi der, fastslår han.
Haugan mener markedet har ventet på at de store produsentene kan tilby elektrisk transport som tilfredsstiller deres produktivitets- og ytelseskrav.
- Fleet sales har salgsansvar mot de store transportørene i Norge, og vi vet at de har en veldig sterk miljøstrategi. De har nok vært utålmodige på elektriske lastebiler, og de er svært glade for at vi nå kan levere produkter som er tilpasset deres bruk, sier han.
- At Volvo nå kan levere i det volumet kundene faktisk ønsker og har behov for representerer et taktskifte. Det har løsnet noe voldsomt det siste året. Det kommer nok flere store ordrer på elektriske biler, spår Bjørn Inge Haugan.