KAPABEL: Selv med spesifikasjoner som minner mest om en racerbil, er RAM 1500 TRX mer enn kapabel som arbeidsbil både på landeveien og i terrenget.Foto: RAM
RAMs nye konge
STARIGRAD (AT.no): Det er neppe tilfeldig at den kraftigste serieproduserte RAM-pickupen som noen gang er bygd, har fått navnet TRX etter Tyrannosaurus Rex. Rex betyr konge.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Fords amerikanske Raptor har lenge vært noe av det gjeveste man kan få, men ønsker RAM å signalisere at det er en ny konge i toppen av næringskjeden.
RAM la sin Europa-lanseringen av RAM 1500 TRX til den internasjonale pickup-juryens prøvekjøringsarrangement i Kroatia nå i høst, og interessen for «beistene» er stor også på denne siden av Atlanterhavet. De første bilene som er beregnet for Europa i 2021 og 2022, ble solgt på to timer!
Kraftig motor
Annonse
Motoriseringen er en 6,2-liters V8-Hemimotor på hele 702 hk, og hele 880 Nm med dreiemoment. Med 0-100 på 4,5 sekunder og innstillinger for banekjøring, oppfører denne pickupen seg som en racerbil! Blant annet har den «launch control» for dragrace-start for å hindre hjulspinn.
Bilen lever opp til slagordet «Work Hard – Play Hard». I tillegg til at motoren er ekstremt kraftig, har bilen også gode egenskaper for kjøring både på og utenfor landeveien. Nyttelasten er på beskjedne 594 kg, for at den skal holde seg under 3500 kg totalvekt, og hengerkapasiteten er på hele 3674 kilo.
Det er en rekke ulike modus for ulike underlag, og her endres bilens oppsett fullstendig. Dette er mulig ved hjelp av unike støtdempere, Bilstein Black Hawk e2 adaptive dempere som kontinuerlig justerer demperkraften.
Disse er maskinert ut av et stykke aluminium, for å redusere og drive ut varmen. Det er også skåret inn finner som er på linje med bilens luftstrømmer for ytterligere kjøleegenskaper.
Demperne har doble elektroniske ventiler som justerer demperkraften slik at den blir presis og uavhengig på hvert av hjulene. Slik får bilen optimal balanse og god førerkomfort, både på vei og i terreng.
Kjøreinntrykk
Førerplassen er helt enkelt svært innbydende, og setet kan justeres i «alle» retninger og posisjoner.
Instrumentpanelet var så omfattende at vi ikke hadde anledning til å utforske det skikkelig, og i midtkonsollen er det en enorm 12-tommers touch-skjerm omkranset av fysiske knapper. Via disse kan man enkelt betjene viktige funksjoner under kjøring.
Mellom ratt og midtkonsoll er knapper for å velge mellom 2x4 og 4x4, samt kjøremodusene som raskt kan kobles inn ved behov.
På landeveien merker man godt at dette er et tungt, og ikke minst stort kjøretøy, og det er viktig å ha hodet med seg når man trykker på gassen. Med så mye kraft kan man fort komme litt raskt inn i svingene, og bilen understyrer fort i slike situasjoner. Ellers er styringen meget komfortabel, og den har en adaptiv funksjonalitet som gjør at motstanden avpasses etter hastigheten.
I normale landeveishastigheter kan bilen «nærmest gå på tomgang». Den går så lett og stille at vi faktisk måtte spørre spesialistene om den kuttet ut sylindere slik noen av konkurrentene gjør. Men det gjør den ikke, alle åtte jobber hele tiden.
På krevende offroad-seksjoner, kjenner man hvordan bilen nærmest flyter oppå. Like fullt har hjulene godt grep, og vi kjente ikke antydning til at det glapp på noe tidspunkt.
Bilens størrelse er den største utfordringen. Å komme gjennom trange hårnålssvinger krever mer planlegging enn i en typisk europeisk 1-tonns pickup.