- Regummierte dekk er en miljøvinner

Nye lastebildekk forurenser nesten fire ganger så mye som regummierte dekk, ifølge Vianor.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Forskjellen i karbondioksidutslipp mellom produksjon av nye lastebildekk og regummierte dekk er enorm. Hovedfaktoren er at regummiering krever betydelig mindre råvarer enn nyproduksjon, skriver dekk- og bilservicekjeden Vianor AS i en nyhetsmelding.

En studie bestilt av Vianor, som er eies av finske Nokian Rankaat Oyi, viser at produksjon av nye lastebildekk skaper nesten fire ganger høyere utslipp enn produksjon av regummieringsmateriale. Undersøkelsen er utført etter prinsippet om Life Cycle Assessment, som er en standardisert metode for å måle et produkts utslipp gjennom hele livssyklusen.

- Mindre råvaremengde er den største forskjellen

- Den største forskjellen gjelder råvarer. Ved produksjon av regummieringsmateriale trengs det ikke like mye råmateriale som i produksjonen av nye dekk. Forskjeller i selve produksjons- og logistikkprosessen reduserer også utslippene. Regummiering skjer i Norge, og det er derfor korte leveranser til kundene, sier Wrål Helge Wroldsen, produksjonssjef for regummiering av dekk i Vianor Norge.

Kort leveringstid

Regummierte dekk testes ifølge Vianor på samme måte som nye dekk, noe som skal garantere høy kvalitet og slitestyrke. Utvalget av slitebaner til regummierte dekk tilsvarer utvalget av nye dekk, og utvalget inkluderer både premiumprodukter og billigere alternativer.

- Vianor bruker Noktop-regummieringsmateriale. Av årets produkter vil jeg spesielt nevne vinterdekket Noktop Hakkapeliitta E2, tilhengerdekket Noktop 75, og nye Noktop Hakka Trailer for tilhengere. Alle slitebaner er av høy kvalitet og har tre års garanti. Tilgjengeligheten på regummierte dekk er også på et høyt nivå. Dekk som er på lager kan monteres umiddelbart og ønsker du å få regummiert dine egne dekkrammer er leveringstiden ca. to uker, sier Wroldsen.

Powered by Labrador CMS