Disse tre lette nyttekjøretøyene er resultatet av et samarbeid med Flexis, det uavhengige selskapet grunnlagt av Renault Group, Volvo Group og CMA CGM Group. Denne nye serien med E-Tech 100 % elektriske varebiler er utviklet for å imøtekomme et bredt spekter av forretningsbehov.
Til Norge i 2026
Viggo Noreng i Renault Trucks Norge forteller til A&T at bilene skal være på plass i Norge litt inn i 2026.
Annonse
- Det blir spennende, for dette er jo en gamechanger med en veldig fleksibel platform, open source og programvare-sentrert bil, kommenterer han.
Renault Trucks Norge selger noe av varebilen Master nå og særlig den nye lover godt tror han.
- Men vi kommer nok til å satse mer dedikert på LCV med inntoget av Flexis og disse modellene, forklarer Noreng.
Skateboard
Basert på den nye “skateboard”-plattformen og SDV-arkitekturen, er disse skapt for å tilby skreddersydde løsninger som støtter kundene i overgangen til ny energi og teknologi.
Denne nye plattformen markerer et betydelig framskritt innen design av intelligente kjøretøy, og tilbyr fleksibilitet, ergonomi og tilkoplingsmuligheter. Den gir nærmest uendelige muligheter for tilpasning og lavere driftskostnader, samtidig som den sikrer høy sikkerhet og ytelse.
Trafic E-Tech
Med denne fjerde generasjonen skriver Trafic et nytt kapittel i en historie som startet i 1980. Siden lanseringen har modellen blitt produsert i over 2,5 millioner eksemplarer og fortsetter sin suksessrike utvikling.
RENAULT TRAFIC: Trafic har vært med siden 1980, men å blir den altså heleletkrisk.Renault
Trafic E-Tech Electric har kort frontoverheng og en forlenget akselavstand, hvor hjulene er plassert nær hjørnene som fører til at svingradiusen forblir på nivå med en Renault Clio.
Varebilen er under 1,90 meter høy, noe som sikrer enkel tilgang til parkeringshus med begrenset høyde.
Renault beskriver varebilen som robust, noe som forsterkes av den strukturerte svarte plastbeskyttelsen langs nedre del av karosseriet. Front- og bakstøtfangere samt de nedre dørområdene er designet for å tåle daglig, intensiv bruk.
Goelette E-Tech
Goelette-navnet har en lang historie innen Renaults varebilsegment og var en populær modell fra 1956 til 1966. Den ble kjent for sin robuste konstruksjon og enkle ombyggingsmuligheter.
RENAULT GOELETTE: Chassis-versjonen får elektrisk kraftuttak.Renault
Den nye Goelette E-Tech Electric er utviklet for å møte et bredt spekter av bruksområder. Den tilbys i tre varianter: chassis-cab, skapbil og tipper (planbil).
Den drar full nytte av den nye plattformens fleksible og smarte arkitektur, som gjør det mulig å skreddersy kjøretøyet etter spesifikke behov. Goelette E-Tech Electric er tilgjengelig med eller uten stigbrett.
Estafette E-Tech
Estafette E-Tech Electric er en moderne tolkning av Renaults ikoniske varebil fra 1960-tallet, tilpasset kravene i dagens urbane logistikk. Mellom 1959 og 1980 ble over en halv million kjøretøy produsert under Estafette-navnet. Modellen har blitt et symbol på lette nyttekjøretøy gjennom flere generasjoner og videreføres nå i en helelektrisk utgave.
RENAULT ESTAFETTE: Blir 2,6 meter høy, men kompakt ellers.Renault
Estafette E-Tech Electric er inspirert av konseptmodellen Renault Estafette Concept, som ble presentert i september i fjor. Med en lengde på 5,27 meter og en bredde på 1,92 meter er den kompakt og lett å manøvrere i trange bygater. Høyden på 2,60 meter gjør at personer opptil 1,90 meter kan bevege seg fritt inne i kjøretøyet mellom førerhus og lasterom.
I likhet med Trafic E-Tech Electric har den utmerket svingradius, noe som gjør den ideell for urban varetransport. Den viderefører designelementer fra Trafic E-Tech Electric, med en stor tredelt panoramavindu i front som gir bedre sikt, økt sikkerhet og komfortabel kjøreopplevelse.
Sideskyvedøren har en integrert usynlig skinne for jevn åpning, noe som forenkler bruken i travle bymiljøer. Innstegslister på begge sider gir enklere atkomst for sjåføren, noe som øker ergonomien.
En-rullesjalusidør bak skal maksimere lasterommet og gir rask tilgang til varer. Den har rustfritt stålfotbrett bak og svart strukturert karosseribeskyttelse på øvre og nedre deler av bilen.
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Trafic E-Tech ElectricRenault
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Trafic E-Tech ElectricRenault
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Trafic E-Tech ElectricRenault
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Estafette E-Tech ElectricRenault
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Estafette E-Tech ElectricRenault
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Estafette E-Tech ElectricRenault
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Goelette E-Tech ElectricRenault
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Goelette E-Tech ElectricRenault
NYE VAREBILER FRA RENAULT: Goelette E-Tech ElectricRenault
Produksjon og lansering
De nye modellene skal produseres i Sandouville-fabrikken i Frankrike, og forventes å komme på markedet i 2026. Flere detaljer om modellen vil bli offentliggjort i løpet av de kommende månedene.