KOMMER: Et lite glimt inn i fremtiden. Her ser vi helt nye lykter og et nytt grilldesign.

Renault lanserer nye lastebiler i dataspill

T-, K- og C-SERIENE: Senere i år vil Renault lansere nye modeller i de tre tyngste seriene. Men det blir ingen tradisjonell lansering.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

DATASPILL: Euro Truck Simulator 2 Renault.

Renault-sjef Bruno Blin er klar i sin tale: Følg med i dataspillet Euro Truck Simulator 2. Der vil Renault Trucks vise de nye bilene før noen offisiell lansering. Her vil du kunne kjøre den nye versjonen av T-serien i en virtuell verden.

Det er ikke mye Blin røper om de nye bilene, men mye skal gjøres for å øke effektiviteten og komforten. Nye lykter og nytt grilldesign vil også komme. På spørsmål om det kommer nye hytter, svarte han kun at dere journalister får følge med i Euro Truck Simulaor 2.

Klargjør for el

Fremdriftsplanen for elektrifisering av Renault Trucks.

For å akselerere utviklingen innen elektrifisering, er man avhengig av alle parter fra kunder til produsenter og myndigheter. I Lyon investerer Renault 33 millioner euro i et nytt R&D-senter myntet på nye energikilder. I 2050 skal hele Renault-flåten være karbonnøytral. Dette betyr at senest i 2040 må 100% av kjørøyene Renault produserer være fossilfrie, og den største andelen vil være batterielektrisk.

Blin forventer at 10% av de produserte bilene i 2025, og 35% i 2030, vil ha elektriske drivlinjer. Allerede nå selger Renault batteribiler fra 3,1 tonn til 26 tonn, og batterikapasiteten er også økt fra 50 til 66 kW. Rangen vil utvides raskt, allerede i 2022. I 2023 blir urban anleggskjøring og regional distribusjon elektrifisert, og etter 2025 vil Renault introdusere hydrogen som energikilde i lastebilene.

- Langtransport vil ikke klare seg uten hydrogen, sier Blin.

2020 et godt år for Renault

Bruno Blin, konsernsjef for Renault Trucks har stor tro på hydrogen for langtransport.

Da Renault Trucks-sjefen Bruno Blin skulle oppsummere 2020 startet han med følgende: - «2020 - for et år» Vi er de første til å innrømme at vi ikke var forberedt på det som kom, men vi var raskt ute med å stenge ned fabrikkene for å beskytte de ansatte. Dette vanskelige året har gjort Renault Trucks sterkere, vi har innført strenge smitte verns protokoller. Vi er meget stolte over at vi ikke har hatt en eneste smitteklynge i løpet av denne perioden. Det har resultert i at vi har hatt nesten 100% oppetid på verksteder og serviceanlegg i hele verden. I tillegg har vi opprettholdt vår markedsposisjon med en markedsandel på 6,5% over 6 tonn i Europa og produsert 41117 biler, dette er en reduksjon i leveranser på 24% sammenlignet med 2019, noe som er på linje med det globale markedet. En positiv indikasjon var en økning på nye ordre på 12% i 2020, dette viser at markedet er robust og at vi er robuste. I Europa har vi opprettholdt posisjonen med en markedsandel på 8,5% over 16 tonn, sa Blin.

-Ettermarkedsleveransene er redusert med 13%, noe som er forenlig med den drastiske reduksjonen i utnyttelsen av lastebilene. Et viktig poeng er våt prediktive service-tilbud som nå er tilgjengelig over hele Europa for T, C og K. I 2021 vil nye komponenter implementeres og over nettet software oppdatering vil bli tilgjengelig i tilbudet. Idag overvåker Renault 10.000 lastebiler gjennom dette systemet, og flere vil komme til, sier han.

-Vi fokuserer på å beholde våre markedsandeler, men samtidig fokuserer vi sterkt på fremtiden med nye drivlinjer, avslutter Blin.

Powered by Labrador CMS