STOLT: Daglig leder Thomas Austbø i JTR Gruppen er stolt over å ha landets første helt batteridrevne rørinspeksjonsbil. Maxus-en ble valgt på grunn av både plass og rekkevidde.

Rørinspeksjon på strøm

FØRSTE: JTR Gruppen på Jæren har tatt i bruk Norges første batterielektriske bil for rørinspeksjon.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det åtte år gamle selskapet har 40 ansatte og omsetter for 80 millioner kroner. I tillegg til hovedkontoret på Nærbø på Jæren har de avdelinger i Haugesund, Egersund og Flekkefjord. Kundene er både offentlige og private og tjenestespekteret spenner fra rørinspeksjon, via høytrykksspyling til tømming av tanker og rørfornying.

Tidligere har det vært store dieselmotorer som har sittet i alt av utstyr JTR Gruppen har hatt. Nå er det historie og de vil ta grep og være med i front på det grønne skiftet.

Første

KONTROLLROM: Inne på kontrollrommet i bilen ser det ut som et hvilket helst annet kontor.

Den nye rørinspeksjonsbilen er bygget på en Maxus e-Deliver 9. Bilen er både romslig og har lang nok rekkevidde for den bruken JTR Gruppen trenger.

- WLTP-rekkevidden på bilen er oppgitt til 350 kilometer. Hvis vi klarer 200 kilometer på vinteren holder det for vår bruk, sier daglig leder Thomas Austbø.

I tillegg til bilens originale batteripakke er det en egen pakke bestående av sju litiumbatterier som skal holde til å drifte utstyret ombord i bilen mellom 10 og 14 timer pr. lading.

Må bidra

UTSTYR: Bak i bilen står det optiske utstyret klart til bruk.

– ­ Vi er markedsleder i Rogaland, og dette skal skinne gjennom i miljøprofilen vår. Vi følger ikke etter, vi går i bresjen. Å ligge i forkant av kravene ser vi som et samfunnsansvar, konstaterer daglig leder Thomas Austbø.

Han mener VA-bransjen er konservativ. Det ønsker JTR Gruppen å gjøre noe med. De er klare for å ta sin del av ansvaret for å kunne følge opp de klimamålene Norge har forpliktet seg til å nå i Paris-avtalen

Lokalt bygd

Hele bilen er lokalt bygd i Rogaland. JTR Gruppen saumfarte markedet for å finne den best mulige bilen og utstyret for deres bruk. Det har vært en morsom og lærerik prosess, men samtidig krevende.

Økonomisk er også den nye bilen god butikk. Prisen ble omtrent den samme som en tilsvarende dieselbil. Den store økonomiske gevinsten er betydelig lavere driftskostnader.

Powered by Labrador CMS