Den nye 13-litersmotoren har et effektområde fra 368 kW til 450 kW og leverer opptil 11 prosent mer kraft og 21 dreiemoment enn dagens generasjon. 11-litersmotoren har et effektområde fra 202 kW til 368 kW.
Illustrasjon: Scania
Scania lanserer ny motorplattform
Nybygde 13- og 11-litersmotorer.
13-litersmotoren har et effektområde fra 368 kW til 450 kW og leverer opptil 11 prosent mer kraft og 21 prosent høyere dreiemoment enn dagens generasjon. 11-litersmotoren har et effektområde fra 202 kW til 368 kW.
- Med godt effektområde, betydelig økt levetid og store forbedringer på CO₂- utslipp setter Scanias neste generasjons rekkemotor-plattform en ny standard for drivstofføkonomi innen rekkemotorer, skriver Scania i en nyhetsmelding.
- Dette er vår mest drivstoffeffektive motor noensinne. Den har høyere dreiemoment og mer effekt. En game-changer innen motor, sier Joel Granath, Senior Vice President og Head of Power Solutions, Scania.
Et forbedret gassutvekslingssystem, redusert intern friksjon og økt turboladereffektivitet påvirker alle drivstoffeffektiviteten positivt.
For 13- litersmotoren betyr dette opptil sju prosent forbedring i drivstofforbruket sammenlignet med dagens generasjon med samme effekt.
Det betyr også en besparelse på fire liter diesel per motortime ved full belastning.
- Bransjeledende posisjon utvides til industrimotorer
- Så lenge forbrenningsmotorer fortsatt er i bruk, bør klimapåvirkningen forbedres. Denne plattformen har samme ytelse og pålitelighet som våre kunder er vant til fra Scania. I tillegg har den en ytterligere reduksjon av CO₂- utslipp. Vi ønsker en mer bærekraftig fremtid, og vår bransjeledende posisjon innen lastebil og buss utvides nå til å gjelde for industrimotorer, sier Henrik Nilsson, Director Product Management, Power Solutions, Scania.
Plattformen skal også oppfylle nye lovkrav, og være kompatibel med biodieselblandinger og HVO.
25.000 timer serviceintervall
- Verdiskaping til våre kunders virksomhet har vært en høyprioritet. For eksempel er tiden mellom serviceintervallene nå på opptil 25.000 timer. Noen av de nye funksjonene inkluderer mer presis kjøling, en stivere motorblokk og sylinderhode, og en mer robust kraftoverføring med optimaliserte girforhold. Vår tilnærming gjennom hele utviklingsfasen av plattformen har vært å forenkle overgangen for våre kunder, samtidig som den ha skulle en positiv innvirkning på drivstofforbruk og ytelse, sier Nilsson.