
Seks entreprenører konkurrerer om trønderkontrakten
TRØNDELAG: En valgte å ikke levere tilbud – dermed står det igjen seks inkludert entreprenøren som har inneværende kontrakt.
Driftskontrakten Riksveg 9405 Trøndelag sør 2025–2030 ble lyst ut i september 2024 og var den første driftskontrakt i Midt-Norge som legger vekt på og utfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, ha smarte løsninger for driftsopplegg for hele året og spesielt for vinterdrifta.
Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
Målet er at kontrakten kan signeres mot slutten av april 2025.
Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Tilbyderne blir vurdert knyttet til fire kriterier:
K1 Tilbudssum: summen som leverandør oppgir i sitt tilbud.
K2 Klima og miljø: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 175 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
K3 Driftsopplegg for hele året: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 50 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.
K4 Vinterdrift: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 45 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.