47 TONN: Med nye 38 tonns tandemakslinger kan Volvo nå levere biler for interntransport med opp til 47 tonns nyttelast. Volvo Norge har bygget en FMX demobil med den nye løsningen.Braata, Espen
Ser flere bruksområder
LØRENSKOG: Volvo fikk i fjor nye tandemakslinger på 38 tonn. Nå har de bygget egen Volvo FMX 8x4 demobil med løsningen som Feiring Bruk allerede har bestilt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Det er inne på lukkede områder biler med de nye akslingene kan utnyttes til det fulle. Sammen med forsterkede 10-tonns forakslinger kan bilen ha opp til 68 tonns totaltvekt ved hastigheter under 45 kilometer i timen på lukkede områder. Det gir 47 tonns nyttelast på denne bilen.
Tidligere har en 32 tonns tandem vært den groveste kombinasjonen Volvo har levert fra fabrikk. Med den nye løsningen økes nyttelasten med cirka fem tonn. Da Volvo Norge hadde lansering av den nye lastebilserien i fjor, hadde de med en FH16 750 med samme konfigurasjon. De nye akslingene kan leveres på alle modeller og med både luft og parabelfjæring.
Rett fra fabrikk
Annonse
- Alt som denne bilen er utstyrt med er hyllevare fra fabrikk og tilgjengelig på alle modeller, sier salgssjef Even Øimoen i Volvo Trucks. På demobilen som skal stilles ut både på Transportmessa og senere skal på Norgesturne sammen med resten av demobilene til Volvo Norge, er det bygd en volumkasse med 12 millimeter bunn og 10 millimeter sider fra Istrail.
De forskjellige komponentene som er brukt på bilen ble alle tilgjengelige da Volvo lanserte sin oppgraderte lastebilgenerasjon i fjor høst.
Enklere hverdag
Med nærmere 70 tonn i totalvekt er det flere funksjoner som er tatt med over fra landeveisbilene som gir en bedre hverdag for sjåføren. For det første er bilen utstyrt med Volvos VDS-styring som kan tilpasses hver enkelt sjåfør eller type kjøring bilen går på. Hvis det er flere sjåfører på bilen kan innstillingene stilles inn manuelt, eller de lastes inn automatisk ved bruk av sjåførkort.
Girkassen som er brukt i denne bilen er helt standard I-Shift girkasse med det laveste grypgriet. Der kom det en ny funksjon i fjor hvor man kan bytte fra Drive til revers og vise versa selv om bilen fortsatt ruller. Da fungerer gasspedalen også som brems, og endringen i kjøreretningen skjer når bilen har stanset. Mange føler det er skremmende å smekke girspaken i motsatt retning, men bevegelsene er silkemyke.
Nyttig
En annen funksjon Volvo kom med nylig er downhillcruise og en funksjon som kalles offroadcruice. Med downhillcruice holder bilen farten i utforbakke, mens med offroadcruice er det turtallet som holdes jevnt hele tiden. Det kan være nyttig på for eksempel dårlige anleggsveier hvor det er stor sjans å få rykninger i gassbenet på grunn av underlaget. Dermed kan kjøre på cruicekontroll ned til et par kilometer i timen.
Prøve ut
Feiring Bruk på Lørenskog har nå testet den nye bilen. De har kjørt med tilsvarende biler siden 1997 til interntransport fra siloene til både betong- og asfaltproduksjon i tillegg til transport til mellomlagre. De bruker slike 4-akslinger både på anleggene på Lørenskog og Bjønndalen.
Arne Eid har kjørt på Feiring Bruk i 20 år, og hver dag kjører han mellom 80 og 100 vendinger fra siloene. Hvis ikke han og kollegaen holder unna går det fullt og hele produksjonen stopper opp.
- Det har skjedd ganske mye på de to årene siden den bilen jeg kjører var ny. Det er blitt mye stillere inne i hytta og samtidig er den mer stabil med grovere bakakslinger, sier Arne Eid. Bilene Feiring har bestilt skal leveres med litt kortere akselavstand og tilsvarende tippkasse på 25 kubikk fra Meiller Kipper som de bruker i dag.