
Skal frakte fisk med hydrogen-elektriske lastebiler
Hima Seafood skal bruke hydrogen-lastebiler til å frakte fôr og fisk.
Oppdrettsselskapet Hima Seafood tar stadig nye
grep for at deres landbaserte anlegg skal ha et så lavt karbonavtrykk som
mulig. Nå har selskapet gjort en avtale om at lastebiler som går på hydrogen
skal frakte fiskefôr fra Stavanger til anlegget på Rjukan. De samme lastebilene
skal frakte den ferdige fisken ut fra Rjukan, slik at bruken av tomme
lastebiler på veiene minimeres.
Det er Hima Seafoods fôr-leverandør Skretting som har sørget for at fôret som kjøres fra Stavanger-området til Rjukan, vil bli levert med hydrogen-lastebiler.
De nye lastebilene er bestilt av transportselskapet SR Group, for levering fra 2024. Som følge av denne transporten vil også SR Groups samarbeidspartner sørge for at det blir fyllestasjoner for Grønn Hydrogen som skal dekke behovet på denne ruta.
– Vi ser frem til at disse nye Hydrogen-lastebilene ankommer anlegget på Rjukan. Å sikre nullutslippstransport av fôr og fisk til og fra anlegget er i tråd med Hima Seafoods grønne profil, sier Sten Falkum, CEO i Hima Seafood.
– Vi er glade for å ha samarbeidspartnere som Skretting, som i likhet med oss er opptatt av å minimere klimaavtrykket. Når de bruker en fremoverlent logistikk-operatør som SR Group, så er det mulig å få til et slikt løft.
De nye hydrogenlastebilene er av typen Quantron QHM, og har en rekkevidde på opp til 1500 km. Hydrogentankene har en kapasitet på opptil 116 kg, og er integrert i chassiset på lastebilene.