ØKENDFE MARKED: Enten man vil det eller ikke, så er elektriske lastebiler på veiene økende, og det skal bli hundr tusentalls av dem de kommende årene.Dan Boman
Skal montere 40.000 ladepunkter!
En ny aktør i markedet, med en ikke ukjent lastebilprodusent i ryggen, skal installere 40.000 ladepunkter hos kunder innen 2030!
Erinion er et nytt selskap som er heleid av Scania, og lanserer
i dag sitt varemerke og tilbud offisielt.
Selskapet er grunnlagt av Scania og tilbyr nøkkelferdige
ladeløsninger for anlegg og depoter, for å forenkle elektrifiseringen av tunge
kjøretøy.
Elektrifiseringen av tunge kjøretøy går stadig raskere
takket være fremskritt innen batteriteknologi, strengere reguleringer og fokus
på bærekraft. Transportsektoren står overfor utfordringer som høye
investeringskostnader, rekkeviddeangst, lange ladetider og usikkerhet rundt
totale eiekostnader (TCO). Erinions løsning på dette er å tilby skreddersydde,
effektive og pålitelige ladeløsninger og å være en trygg partner for kundene.
Annonse
Trenger flere punkter
Innen 2030 forventes det at 230.000 elektriske lastebiler
vil være på det europeiske markedet. Erinions planer om å installere 40.000
ladere på kunders anlegg vil bidra til de anslåtte 240.000 – 265.000 laderne
som trengs på depoter og logistikknutepunkter for å møte utviklingen. Opptil 90%
av energien for elektriske lastebiler vil bli ladet ved disse flåtenavene,
avhengig av bruksområde (fjern-, regional- eller lokaltransport). Navene
inkluderer depoter, terminaler eller sentraler hvor kjøretøyene starter fra, og
vender tilbake til.
Ved å installere ladepunkter på forhåndsbestemte steder kan
Erinion garantere forutsigbare ladeskjemaer, noe som fører til økt driftstid,
maksimal driftseffektivitet og kostnadsbesparelser for kundens virksomhet.
Erinions metode for lading har allerede gitt betydelig verdi for flere kunder.
Gjennom implementeringen av skreddersydde løsninger har Erinion kunnet redusere
investeringsbehovene med opptil 50% og muliggjøre operative besparelser på
opptil 180.000 kroner per lastebil årlig.
- Overgangen til elektrifisering krever at våre kunder tar
et systemperspektiv, noe som innebærer at de må integrere nye operative
strategier, sier adm. direktør Jonas Hernlund i Erinion.
- Med Erinion tilbyr vi en komplett løsning som forenkler
overgangen til elektriske kjøretøy, og gjør det mulig for våre kunder å
fokusere på sin kjernevirksomhet mens vi håndterer ladeinfrastrukturen, legger
han til.
Erinion tilbyr kundetilpassede løsninger for en rekke
kundesegmenter, inkludert transportkjøpere, transportoperatører,
logistikkoperatører og eiendomsutviklere. Den merkevare-agnostiske strategien
sikrer at bedrifter av alle typer, uavhengig av kjøretøymerke, kan dra nytte av
Erinions ladeinfrastruktur og vedlikeholdstjenester. Denne inkluderende
strategien skaper forutsetninger for alle kunder til å gå over fra et
dieseldrevet til elektrisk drevet transport.
Solid bransjeerfaring
Erinion har et team med solid bransjeerfaring fra Scania.
Dette sikrer en sømløs overføring av bransjeekspertise samtidig som det baner
vei for innovative løsninger. Adm. direktør Jonas Hernlund, tidligere Chief
Commercial Officer hos Einride, har i løpet av et tiår jobbet i ulike
lederroller hos Google. Som et supplement har Erinion strategisk rekruttert
personer fra ledende teknologi- og innovasjonsbedrifter som Tesla, Google og
Spotify. Dette allsidige teamet kombinerer bransjeforståelse med
spisskompetanse innen skalering av virksomheter og bygging av sterke
merkevarer, noe som posisjonerer Erinion for rask global ekspansjon.