ØKENDFE MARKED: Enten man vil det eller ikke, så er elektriske lastebiler på veiene økende, og det skal bli hundr tusentalls av dem de kommende årene.

Skal montere 40.000 ladepunkter!

En ny aktør i markedet, med en ikke ukjent lastebilprodusent i ryggen, skal installere 40.000 ladepunkter hos kunder innen 2030!

Erinion er et nytt selskap som er heleid av Scania, og lanserer i dag sitt varemerke og tilbud offisielt.

Selskapet er grunnlagt av Scania og tilbyr nøkkelferdige ladeløsninger for anlegg og depoter, for å forenkle elektrifiseringen av tunge kjøretøy.

Elektrifiseringen av tunge kjøretøy går stadig raskere takket være fremskritt innen batteriteknologi, strengere reguleringer og fokus på bærekraft. Transportsektoren står overfor utfordringer som høye investeringskostnader, rekkeviddeangst, lange ladetider og usikkerhet rundt totale eiekostnader (TCO). Erinions løsning på dette er å tilby skreddersydde, effektive og pålitelige ladeløsninger og å være en trygg partner for kundene.

Trenger flere punkter

Innen 2030 forventes det at 230.000 elektriske lastebiler vil være på det europeiske markedet. Erinions planer om å installere 40.000 ladere på kunders anlegg vil bidra til de anslåtte 240.000 – 265.000 laderne som trengs på depoter og logistikknutepunkter for å møte utviklingen. Opptil 90% av energien for elektriske lastebiler vil bli ladet ved disse flåtenavene, avhengig av bruksområde (fjern-, regional- eller lokaltransport). Navene inkluderer depoter, terminaler eller sentraler hvor kjøretøyene starter fra, og vender tilbake til.

EKSEMPEL: Illustrasjonen er et eksempel på fremtidens lager- og logistikkanlegg. Et naturlig sted å lade bilene.

Bevist kundeverdi

Ved å installere ladepunkter på forhåndsbestemte steder kan Erinion garantere forutsigbare ladeskjemaer, noe som fører til økt driftstid, maksimal driftseffektivitet og kostnadsbesparelser for kundens virksomhet. Erinions metode for lading har allerede gitt betydelig verdi for flere kunder. Gjennom implementeringen av skreddersydde løsninger har Erinion kunnet redusere investeringsbehovene med opptil 50% og muliggjøre operative besparelser på opptil 180.000 kroner per lastebil årlig.

- Overgangen til elektrifisering krever at våre kunder tar et systemperspektiv, noe som innebærer at de må integrere nye operative strategier, sier adm. direktør Jonas Hernlund i Erinion.

- Med Erinion tilbyr vi en komplett løsning som forenkler overgangen til elektriske kjøretøy, og gjør det mulig for våre kunder å fokusere på sin kjernevirksomhet mens vi håndterer ladeinfrastrukturen, legger han til.

Universell kompatibilitet

Erinion tilbyr kundetilpassede løsninger for en rekke kundesegmenter, inkludert transportkjøpere, transportoperatører, logistikkoperatører og eiendomsutviklere. Den merkevare-agnostiske strategien sikrer at bedrifter av alle typer, uavhengig av kjøretøymerke, kan dra nytte av Erinions ladeinfrastruktur og vedlikeholdstjenester. Denne inkluderende strategien skaper forutsetninger for alle kunder til å gå over fra et dieseldrevet til elektrisk drevet transport.

Solid bransjeerfaring

Erinion har et team med solid bransjeerfaring fra Scania. Dette sikrer en sømløs overføring av bransjeekspertise samtidig som det baner vei for innovative løsninger. Adm. direktør Jonas Hernlund, tidligere Chief Commercial Officer hos Einride, har i løpet av et tiår jobbet i ulike lederroller hos Google. Som et supplement har Erinion strategisk rekruttert personer fra ledende teknologi- og innovasjonsbedrifter som Tesla, Google og Spotify. Dette allsidige teamet kombinerer bransjeforståelse med spisskompetanse innen skalering av virksomheter og bygging av sterke merkevarer, noe som posisjonerer Erinion for rask global ekspansjon.

I en pressemelding skriver Scania at følgende viktige fordeler kommer med Erinions løsninger:

Optimalisert effektivitet: Skreddersydde løsninger designet fra nøyaktige data og bransjeerfaring.

Premium oppetid: Rask integrasjon som sikrer umiddelbar og uavbrutt drift.

Forbedret TCO: Forbedret energiforbruk, redusert nedetid og lavere vedlikeholdskostnader.

Powered by Labrador CMS