FLERE UNGE: Den dystre statistikken viser at flere unge mennesker dør i trafikken. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen
Knut Opeide
Sommertrafikken tok 42 liv
42 mennesker døde i trafikken denne sommeren. Det er 5 færre enn i samme periode i fjor.
15 personer døde i august. 82 personer er omkommet i trafikken så langt
i år. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Flere unge
Det er fem færre døde i trafikken i sommermånedene juni,
juli og august, enn det var «ulykkessommeren 2022». Men 42 omkomne er fortsatt
mange. At tre av disse er barn under 16 år, er urovekkende.
- Vi ser at for mange unge mennesker dør i trafikken. Det
bekymrer oss, sier leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes. –
Det som også bekymrer, er at det oftere dør flere i samme ulykke. Vi kjenner
ikke årsaken til årets ulykker ennå, men vi vet at oppmerksomhet på veien og
rusfri kjøring med bilbelte, redder mange liv, sier hun. Ranes oppfordrer
samtidig alle bilister til å holde fartsgrensen.
Like mange dødsulykker som i fjor
I løpet av årets åtte første måneder har 82 omkommet i
trafikken. Dette er nesten like mange som i 2022, da 83 hadde mistet livet ved
inngangen til høsten.
Det er forskjell på utviklingen i fylkene. Viken har flest
drepte med 13 personer, men opplever en nedgang fra fjorårets 17. Oslo har
færrest dødsulykker, med én omkommet så langt. Innlandet har den største
økningen fra 5 omkomne i fjor til 12 i år. De andre fylkene opplever kun mindre
endringer i antall døde i trafikken.
Det har vært en økning i antall kvinner som har omkommet på
veien i år. Så langt har trafikkulykker tatt livene til 24 kvinner og 58 menn.
80 prosent av dødsulykkene er møteulykker og
utforkjøringsulykker.
Færre ulykker på MC
Det er færre omkomne på motorsykkel enn i tilsvarende
periode i fjor. I 2022 var det 19 omkomne ved inngangen til september. I år har
13 mistet livet på MC, og fire bare i august.
– Fortsatt er det for mange som omkommer mens de kjører MC,
sier Ranes, men jeg opplever at det gode samarbeidet med både ulike
MC-organisasjoner og andre trafikksikkerhetsaktører er en viktig bidragsyter i
arbeidet med å redde motorsyklistene. Motorsyklister er langt mer sårbare i
trafikken enn bilister, og trenger andre tiltak, sier Guro Ranes.
Hun minner til slutt om at høsten er her, og at det er på
høy tid å ta frem refleksen.