Under pilotene vil fylling av grønt hydrogen fra fornybare kilder skje på depotet.

Starter kundetester med FCEV-lastebiler i 2025

Rekkevidde opp mot 1000 km.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Volvo Trucks tester brenselcelleelektriske lastebiler (FCEV) som bare avgir vanndamp og har en operasjonell rekkevidde sammenlignbart med diesellastebiler, opp mot 1000 kilometer. Neste fase i piloten følger om få år og vil omfatte kundetester på offentlige veier.

Testene av brenselcelleelektriske lastebiler i kommersiell trafikk starter i 2025 med utvalgte kunder i Nord-Europa, etterfulgt av ytterligere lastebiler i flere land i de kommende årene.

Skal teste i krevende klima med sjåfører som har ulik erfaring

Hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler vil være spesielt velegnet til lange distanser og tunge, energikrevende oppdrag. De kan også være et alternativ i land med begrensede muligheter for batterilading.

- Jeg tror pilottestene vil vise potensialet til brenselcelleelektriske lastebiler. Testene vil foregå i krevende og hardt klima og gir oss også gode muligheter til å kjøre med tunge laster på inntil 65 tonn, sier Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management i Volvo Trucks.

Målet med pilottestene er å se på forskjellige sider av driften av lastebilen, inkludert kjøreegenskaper og sjåførenes erfaringer.

Grønt hydrogen

En brenselcelle omdanner hydrogen til elektrisitet om bord i stedet for å bli ladet fra en ekstern kilde. Det eneste biproduktet som avgis er vanndamp. Volvos elektriske lastebiler vil få to celler med en kapasitet til å generere 300 kW og det skal ta mindre enn 15 minutter å fylle tanken.

Brenselcelleteknologi er fortsatt i en tidlig fase av utvikling, og mens det er mange fordeler finnes det fortsatt noen utfordringer, ikke minst tilgjengelighet av grønt hydrogen (produsert med vann, vind eller sol) i stor skala og behovet for å utvikle infrastruktur for fylling. Under pilotene vil fylling av grønt hydrogen fra fornybare kilder skje på depotet for å unngå hydrogenmangelen.

- Vi forventer at tilgangen på grønt hydrogen vil øke betydelig de neste årene, siden mange bransjer vil være avhengig av det for å redusere CO₂-utslippene. Brenselcelleelektriske lastebiler vil være viktige for lengre og tyngre transportoppgaver om få år, sier Jessica Sandström.

Brenselcellene blir levert av Cellcentric – et samarbeid mellom Volvo-gruppen og Daimler Truck AG. Cellcentric bygger et av Europas største anlegg for serieproduksjon av brenselceller spesielt utviklet for tunge kjøretøy.

Powered by Labrador CMS