SPESIELL BIL: Denne bilen har 1000 kWt stort batteri, og Statens vegvesen leier bilen fra Litra til testingen på Dovrefjell.
Statens vegvesen: Elektrisk brøyting på fjelloverganger fullt mulig
TEST OVER DOVREFJELL: Statens vegvesen kjørte test med elektrisk lastebil i brøyting over Dovrefjell, og konkluderer med at dette er fullt mulig selv på landets tøffeste fjelloverganger.
Statens vegvesen er i gang med testing av elektriske
brøytebiler på E6 over Dovrefjell. Etter en uke som inkluderer kraftige
snøfall, er konklusjonen at det finnes gode teknologiske løsninger for grønn
drift av vintervegene, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Tyngste oppgaver
– Hvis vi skal nå klimamålene, må vi ha kraftige
utslippskutt også på de tyngste oppgavene vi gjør på veiene i dag. Derfor
ønsket vi å teste brøyting med elektrisk lastebil på E6 over Dovrefjell, sier
divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.
Det er entreprenøren Stian Brenden Maskinservice AS som
utfører brøytingen, som en del av de ordinære driftsoppgavene på riksveiene i
Gudbrandsdalen og fjellområdene.
God kapasitet
Erfaringene etter en uke er gode, og forbruket er lavere enn
forventet. Etter en full driftsdag på nesten 9 timer med en blanding av lett og
tyngre snø, vindkast og 5 minusgrader gikk batterikapasiteten fra 90% til 28%,
noe som gir et snittforbruk på 182 KWt/100 km.
– Erfaringene fra disse første dagene gir grunn til
optimisme, og at 10 timers sammenhengende brøyting kan være mulig. Men både
hensynet til utvikling av ny teknologi og samfunnssikkerhet tilsier at vi en
god stund framover vil kombinere nullutslipp med kjent teknologi, sier Bjørn
Laksforsmo.
Testprosjekter
I tillegg til ladetid, energi og rekkevidde under krevende
forhold med vind og snøfokk og tøff belastning for utstyret, skal testingen gi
erfaringer om energibruk under ulike forhold, driftsopplegg, ladelogistikk og
beredskap.
Lastebilen skal primært brukes til brøyting av E6
Dovrefjell, men Statens vegvesen vil også gjennomføre test på E136 Dombås –
Bjorli og på Bjorli flyplass.
Testperioden er satt til en måned, med mulighet til
forlengelse.
Om prosjektet og brøytebilen
Bilen som testes på Dovrefjell er verdens første elektriske
lastebil med 1000 kWt batteri. Den er bygd på Volvo FH hos Sveitsiske
Designwerk Technologies AG, som i flere år har bygd om lastebiler til elektrisk
drift. Bilene har norske spesifikasjoner både når det gjelder isolering av førerhus,
akselavstand, 9 tonns foraksel, oppvarming vinterstid og kjøling på varme
dager. Bilen med egenvekt på 21,6 tonn skal kunne kjøre 60 mil med 50 tonn
last.
Gjennom forsøket på Dovrefjell vil Statens vegvesen finne ut
av hvor lang rekkevidde bilen kan ha under brøyting.
CHS Nor er importør av lastebilen, mens Litra AS eier bilen.
Statens vegvesen leier bilen, og CHS Nor bistår med ekspertise i prosjektet.
Flere elbilforsøk
Statens vegvesen har flere pilotprosjekter med elektrisk
brøyting. Det første var i 2021, med testing av en elektrisk hjullaster på
gang- og sykkelveger i Trondheim. Men batterikapasiteten var for dårlig til at
det fungerte.
Statens vegvesen har krav om nullutslipps brøyting av to
gang- og sykkelveger i Møre og Romsdal. I Ålesund fungerer dette godt. Brøyting
av gang- og sykkelstier er ikke like tungt og det er ikke like samfunnskritisk
om en maskin faller ut en stund.
Elektrisk brøytebil er også satt inn i ordinær vinterdrift i
Sandefjordområdet. I denne kontrakten ble entreprenøren belønnet for gode
klimaløsninger. Brøytebilen her har rundt en tredel av kapasiteten på utstyret som
testes på Dovrefjell. De foreløpige erfaringene er at brøytingen fungerer bra,
men at ladetida er lang.
Skjerpede klimakrav
Statens vegvesen bruker CO2-utslipp som tildelingskriterium
i de fleste nye kontrakter, og stiller krav om nullutslipps maskiner og
kjøretøy der det er mulig og ønskelig.
– Vi skal ta hensyn til markedet, men samtidig bruke den
offentlige innkjøpsmakten til å dra den teknologiske utviklingen videre. Vi
skal også tilrettelegge for innovasjon i våre kontrakter, og vi opplever at
både entreprenørene og leverandørene er svært opptatt av å teste ut nye
løsninger. Det er testingen på Dovrefjell et godt eksempel på, sier
divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo.