Rv. 13 Vågstunnelen er forberedt for de forestående arbeidene.
Foto: Espen Skjærbekk, Statens vegvesen
Statens vegvesen øker kjørehøyden i tunnel
Tunnelen blir nattestengt i flere måneder mens arbeidet pågår.
1. november starter Statens vegvesen arbeidet med å øke kjørehøyden i rv. 13 Vågstunnelen fra 4,1 til 4,5 meter.
Det er Bergensfirmaet BMO Tunnelsikring AS som har fått kontrakten på jobben i den 850 meter lange tunnelen som ligger mellom Våge og Hylen i Suldal i Ryfylke.
– Det vi konkret skal gjøre, er å sikre fjellet med vann- og frostsikring slik at hele tunnelen blir oppgradert, og vi skal montere ny kabelbru for lysene i taket. Dette gjør vi på grunn av lav høyde i tunnelen i dag, og det har skjedd at issvuller og istapper har falt ned i tunnelen, sier byggeleder Espen Skjærbekk i Statens vegvesen.
Det har også falt ned stein, og eksisterende vann- og frostsikring er ikke av akseptabel standard, legger han til.
Stenger tunnelen alle netter
Det er en god del masse som skal fjernes fra tunnelen i forbindelse med dette oppdraget, og det gjør at det er nødvendig for Statens vegvesen å stenge tunnelen om nettene.
– Fra og med 1. november til og med 30. april stenger vi tunnelen på natta, fra klokka 22.00-06.00, sier Skjærbekk.
For å få mest mulig effektiv arbeidsperiode, og for at hele tunneljobben skal bli ferdig snarest mulig, blir det jobbing og nattestenging også i helgene.
– Større konsekvenser om vi ikke gjør dette
For å minimere ulempene for trafikantene, er arbeidet lagt til den tiden på døgnet da det er minst trafikk.
Statens vegvesen har forståelse for at arbeid som medfører venting og stenging er krevende for trafikantene:
– Men da er det viktig å minne om at vi gjør dette arbeidet nettopp for dem, for at de skal kunne ferdes trygt til enhver tid. Veiarbeid har konsekvenser for trafikantene der og da, det kommer vi ikke utenom. Men konsekvensene for trafikantene kan bli større om vi ikke gjør dette arbeidet, legger Skjærbekk til.
På dagtid er det fri ferdsel i tunnelen. I perioder blir det imidlertid kjøring med ledebil fra klokken 18.00 til 22.00.
Nødetater får en vakttelefon for å kunne passere ved behov.
Her får du varsel om arbeidet
– Det er avgjørende for Statens vegvesen å varsle trafikantene så godt som mulig om arbeid man gjør langs veiene, sier Skjærbekk.
Det har aldri vært flere muligheter enn i dag til å holde seg oppdatert om arbeid på riks- og europaveiene. I tillegg til 175.no, oppfordrer Statens vegvesen trafikantene også til å bruke deres nye app Vegvesen trafikk.
Statens vegvesen setter ut forvarsel fire steder. Skiltene står ved Sandeid, Lovraeidet, Kløvet og E134 fra øst.
I gjennomsnitt kjører det daglig rundt 500 kjøretøy gjennom Vågstunnelen. Det er dette som kalles årsdøgntrafikk (ÅDT). Av dette er 20 prosent lange kjøretøy (tungtrafikk).
Samme jobb i Suldalsporten til våren?
Kontrakten er en totalentreprise med mulighet for lignende arbeid i Suldalsporten i 2024.
Denne tunnelen ligger ca. en mil fra Vågstunnelen, litt lenger inne i Ryfylke.
– Statens vegvesen har et strengt inspeksjonsregime for alle våre veier, og tunneler er blant de mest inspiserte veiobjektene. Vi gjør alt vi kan, hver dag hele året, for å sikre at våre 10.600 kilometer med riks- og europavei skal være trygge og forutsigbart fremkommelige ikke bare i dag, men også i morgen. Vedlikeholdsarbeid i tunnel er en viktig del av dette, og et inspeksjonsregime som det vi har, er et godt grunnlag for å sette inn rett tiltak til rett tid, avslutter byggeleder Espen Skjærbekk i Statens vegvesen.