ATLANTERHAVSVEIEN: Einride har sendt ut dette illustrasjonsbildet av en Einride-ombygget elektrisk lastebil med utgangspunkt i en Mercedes-Benz ved pressemeldingen om storsatsingen i Norge.Foto: Einride
Stor Einride-satsing i Norge – Postnord er først ut
Einride skal også bygge ut et ladenettverk i Norge for lastebilparken.
Einride, det svenske teknologiselskapet som
leverer digital, elektrisk og autonom frakt, kunngjør i dag en storstilt
satsing i Norge. Selskapet lanserte nylig i Storbritannia, og satser tungt i
både USA og en rekke europeiske land. De første elektriske lastebilene er
allerede på plass i Norge.
– Norge har gjort et banebrytende arbeid med å elektrifisere
personbiler. Nå er det en selvfølge at landet også tar en ledende rolle i
elektrifiseringen av tungtransporten, sier Robert Falck, grunnlegger og
administrerende direktør i Einride.
Annonse
Kunngjøringen kommer kort tid etter at samferdselsminister
Jon-Ivar Nygård uttalte at alle nye, tunge kjøretøy bør være nullutslipp fra
2040, et mer ambisiøst mål enn det som er vedtatt i EU. Gjennom de neste
månedene vil flere lastebiler bli levert på løpende bånd, sammen med
teknologiske løsninger gjør det enklere å skalere opp.
– Med vår elektriske bilpark og den nødvendige infrastrukturen for
å gi tilstrekkelig og pålitelig ladetilgang for godstransport i hele
Skandinavia, er det en stor glede for oss å kunne bidra til at Norge kan nå
sine ambisiøse mål og opprettholde sin ledende posisjon innen elektrifiseringen
av transport, sier Falck.
Einride og PostNord går sammen om utslippskutt
Einride samarbeider allerede med Skandinavias ledende
posttjeneste, PostNord, om å elektrifisere selskapets bilpark i Sverige. Nå
står Norge for tur.
Samarbeidet som nå lanseres 14. juni vil bety en
digitalisering og elektrifisering av mer enn 1500 kilometer som i dag kjøres
med fossilt drivstoff. Til sammen er det ventet at dette vil resultere i en
reduksjon på opptil 95 prosent av CO₂-utslippene sammenlignet med tidligere.
Dette tilsvarer en reduksjon i CO₂-utslipp på 2100 tonn over tre år.
– For PostNord betyr samarbeidet at
vi kommer i gang med grønne korridorer mellom noen av våre største terminaler.
De elektriske konteinerbilene vil medføre at vi kan få framført store deler av
godset på klimasmarte kjøretøy, noe som vil ha en stor miljøpåvirkning. Det betyr
at PostNord er nærmere målet om å være fossilfri innen 2030, sier May-Kristin
Willoch, assisterende direktør for bærekraft i PostNord Norge.
Carl Ceder, Vice President Region Nordics i Einride, forteller til AT.no at Einride jobber med flere prosjekter i det norske markedet, men at PostNord-samarbeidet er det første de går live med.
- Vi tar et helhetsansvar for disse transportene, gjennom å levere seks lastebiler som vil gå nesten 24 timer i døgnet fem dager i uken, og noe mindre på lørdager. Vi går inn med vår digitale plattform, med sjåførapper, ladeplanlegging og så videre. Lade-infrastrukturen er det PostNord som står for selv i dette tilfellet, men den kobles opp til vår Saga-plattform. Så samarbeider vi med et norsk transportselskap som leverer sjåførene – og de er i dette tilfellet koblet til oss og ikke direkte til PostNord, sier Ceder.
Einride skal bygge ladestasjoner i Norge
Einride skal også etablere en egen ladeinfrastruktur, Einride Stations, for lastebilparken langs nettet i Norge. Ladeinfrastrukturen skal bygges ut langs strategiske steder i hele Norge for å kunne skalere opp bilparkene på en effektiv måte.
Einride tilbyr sin egenutviklede Einride Saga-plattform,
som planlegger, optimaliserer og overvåker transporten. Plattformen forenkler
håndteringen av langdistansefrakt, fjerner ineffektivitet i industrien og
forhindrer forsinkelser i varer på grunn av batterilading eller
sjåførbytte.
Einrides ekspansjon i Norge vil utvide Nordic Link-nettet, som først
ble etablert i 2022, og koble sammen strategiske steder i Oslo-regionen. Nettet
vil så utvides ytterligere sørover, for å forbinde Norge, Sverige og etter
hvert Danmark langs E6. Dette vil legge til rette for elektrisk, digital og
autonom godstransport på tvers av Skandinavia. Målet er å etablere en
forbindelse mellom Nordic Link og det europeiske fastlandet før
2025.