UAVHENGIG: I en uavhengig undersøkelse gjort i Tyskland viser det seg at den elektriske MAN-lastebilen hadde halvparten av støynivået til den dieseldrevne.Foto: MAN
Støyer halvparten så mye
HALVPARTEN: Ifølge en undersøkelse støyer MAN eTrucks bare halvparten så mye som en tilsvarende diesellastebil.
Det er Fraunhofer Institute for Material Flow and
Logistics IML og støymålingseksperter fra Peutz Consult som har
utført støymålingene. Målingene er gjort under leveranser med lastebiler i
urbane områder og resultatet viser at støyen fra elektriske lastebiler oppleves
å støye bare halvparten av det diesellastebilene gjør. Faktisk så støyer MAN
eTruck bare 1 dB(A)/m mer enn en personbil med forbrenningsmotor når den
passerer i 20 km/t.
Skal utvikle standarder
MAN Truck & Bus deltar i «Mobility Study on Low-Noise
Logistics» utført av Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML
og finansiert av departementet for miljø, naturvern og transport i delstaten
Nordrhein-Westfalen. Målet er å utvikle standarder for måling av støyutslipp
under leveringsoperasjoner. MAN deltok med et pre-produksjonskjøretøy av den
nye MAN eTruck, som settes i produksjon i 2024. Resultatet: elektriske
lastebiler oppfattes - spesielt ved lave hastigheter - som bare omtrent
halvparten så bråkete som sammenlignbare dieselbiler.
Annonse
Positivt bidrag
Dr. Christoph Jeßberger, Produktstrategi-sjef i MAN, sier at
med MAN eTruck ønsker vi å gi et positivt bidrag til mennesker og natur. Dette
gjør vi først og fremst ved at bilen er lokalt utslippsfri, men også ved at
bilen har en tydelig merkbar støyreduksjon. Målingene viser at våre nye MAN
eTruck også kan brukes til kvelds og nattleveringer. Dette betyr en høy grad av
fleksibilitet for våre kunder, som i praksis kan benytte bilene 24 timer i
døgnet, 7 dager i uken - forutsatt at det juridiske er på plass.
Støybegrensninger
Pålitelige støymålinger er viktige i mange sammenhenger. For
eksempel har man i Nederland utviklet PIEK-støystandarden. For å få
sertifisering til eksempelvis nattleveranser, blir lastebiler og påmontert
utstyr samt annet transportutstyr akustisk testet. De må ikke overskride de bestemte
desibelgrensene i en avstand på 7,5 meter. I Tyskland vurderes støyemmisjoner i
henhold til TA Lärm (Technical Instructions on Noise Protection).
-Det er foreløpig ingen markeds- eller standardisert informasjon
om støyutslipp fra alternativt drevne nyttekjøretøyer som benyttes til logistikk
i Tyskland, sier Daniela Kirsch, prosjektleder hos Fraunhofer IML og fortsetter
med at -Derfor trenger vi en løsning tilsvarende PIEK-sertifikatet som
bedrifter kan benytte seg av.
Utfordrende
Da det ikke finnes oversikter over støyutslipps-verdier kan
det ofte være vanskelig med å få nye tillatelser for leveranser på natt eller i
rushtid. Det vil derfor være viktig å lage en oversikt om støyutslipp fra
lastebiler med alternative drivsystemer ved leveranser i tettsteder slik at arbeidet
til kommuner og myndigheter forenkles. Vi har funnet ut at de mangler data og
måleverdier dersom de skal bestemme, mht. for eksempel på nattlevering i urbane
områder," sier Kirsch. Fraunhofer-studien om støysvak logistikk har som
mål å endre det.
Undersøkelse og målemetoder
Undersøkelsen forventes å bli publisert tidlig i 2024.
Dataene ble samlet inn blant annet under en rekke målinger på MANs-testbane i
München. Eksperter sendte MAN eTruck og en konvensjonell dieseldrevet MAN TGX
18.510 i samme vektklasse ut på banen og målte støynivået deres. De aktuelle bilene
var trekkvogner med semitrailer og hadde en totalvekt på 40 tonn. Ansatte ved
det akkrediterte målesenteret Peutz Consult GmbH utførte målingene på vegne av
Fraunhofer IML. De satte opp kalibrerte håndholdte lydnivåmålere på høyre og
venstre side av kjørebanen, hver med en avstand på 7,5 m.
Ulike scenarier ble simulert på MAN-testbane og støyemisjonene
ble målt: Først, kjøring i 20 km/t med AVAS akustisk varslingssystem slått på -
dette involverer kunstige kjørelyder ettersom rullestøyen fra dekkene først høres
tydelig når hastigheten er over ca. 20 km/t. Ytterligere målinger ble tatt i 30
km/t og ved rygging med ryggevarsling på og av. I tillegg ble det samlet inn
data under akselerasjon. Hver måling ble utført minst ti ganger.
Resultat av målingene i München
Målte verdier i henhold til målerapporten av
luftstøymålingene på MAN testbane 17. mars 2023: