ANTIMILJØ: Generalsekretæren i Norske elbilforeninge Christina Bu kaller økt trafikkforsikringsavgift en antimiljøavgift

Svikter de elektriske varebilene

ELBILFORENINGEN: Ifølge generalsekretæren i elbilforeningen svikter regjeringens budsjettforslag de elektriske varebilene.

– Regjeringen burde gjort mer for å dra 2025-målet i havn. Det er viktig at kjøpsavgiftene for elbiler holdes i ro, men avgiftene på nye fossilbiler burde vært økt. Og regjeringen svikter de elektriske varebilene, sier Bu.

Regjeringen øker ikke avgiftene for elbil, samtidig som momsgrensen forblir uendret. Det mener Bu er viktig:

– Skal vi nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg og klare å kutte utslippene fra transportsektoren er det viktig at avgiftspolitikken ligger fast. Det skal regjeringen ha ros for, sier hun.

Håpløst avgiftsforslag

Regjeringen kutter i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler, men ikke for elbiler. Det synes Bu er et veldig merkelig signal:

– Dette er en antimiljøavgift.

Christina Bu, Elbilforeningen

– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun. 

– Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier hun.

ELVAREBILER: Nå er en rekke elektriske varebiler med lengre rekkevidde på vei inn i markedet, men regjeringen gjør lite for å hjelpe disse inn i markedet.

Saboterer planer for elektriske nyttekjøretøy

Den reduserte trafikkforsikringsavgiften vil også forsinke en helt nødvendig elektrifisering av varebilmarkedet.

Så langt i år er kun 29 prosent av nye varebiler, elektriske.

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering.

Christina Bu, Elbilforeningen

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for lette elvarebilene, men regjeringen velger istedenfor å prioritere å kutte samme avgiften for dieselvarebilene, sier Bu. 

Regjeringen unnlater med det å følge opp Stortingets anmodning om å frita lette elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift, og legger heller ikke opp til andre virkemidler for å styre salget av elektriske varebiler.

Her må Stortinget ta tak

Christina Bu har forventninger til at Stortinget følger opp:

– For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler. De må også styrke satsingen på elektriske varebiler, sier Bu.

Powered by Labrador CMS