Bilde av en testversjon av Semi.

Tesla har åpnet for semi-reservasjoner – sjekk prisen!

Norge er et av få land hvor det nå er mulig å sette seg på venteliste. Men det koster...

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Når lastebilen vil bi satt i produksjon er foreløpig i det blå. Elon Musk uttalte tidligere i år at det ikke ville bli noen lanseringer i 2022, men åpnet blant annet for at både Cybertruck og Semi kan bli satt i produksjon i 2023.

Norge, USA, Canada, Nederland og England ser ut til å være de landene det er mulig å sette seg på venteliste for å kunne bestille bilen i øyeblikket.

Førerplassen i Tesla Semi.

For å sette seg på venteliste må du ut med 41.000 kroner via kredittkort umiddelbart og ytterligere 119.000 kroner innen ti dager. For hver ekstra Semi du ønsker å reservere må du ut med ytterligere 160.000 kroner. Alle summene skal være refunderbare dersom du angrer på bestillingen, heter det på Teslas hjemmesider.

- Tilbakebetalt på to år

Tesla hevder at man i løpet av to år vil spare 200.000 $ da energikostnadene til strøm er de halve av dieselkostnadene.

I tillegg er det færre bevegelige deler og mindre å vedlikeholde.

Nytt om Semi

I forbindelse med at det er åpnet for bestillinger, er det også sluppet noe mer informasjon. Det bekreftes at Semi vil få fire el-motorer, en i hvert av hjulene på bakakslene. Det opplyses ikke noe om egenvekt og nyttelast, men 0-100 km/t med 36.000 kg skal gå unna på 25 sekunder. Bilen skal også kunne holde over 100 km/t i en stigning på 5%.

Videre opplyses det at energiforbruket skal være under 125 kWt per 100 km, eller 1,25 kWt/km. Bilen leveres i to utgaver, med rekkevidde på henholdsvis 475 og 800 kilometer. Estimert basispris er 1.200.000 kroner for den med kortest rekkevidde og 1.500.000 kroner for den med 800 km rekkevidde.

En av grunnene til at Tesla Semi skal kunne ha så lavt energiforbruk, er den lave CV-verdien som er på kun 0,36 Cd.

Videre hevder Tesla at Semi er den sikreste lastebilen noensinne, blant annet på grunn av autopiloten som er med på å unngå kollisjoner. Videre hevder de at den midtstilte styreposisjonen gir maksimal synlighet og kontroll i tillegg at det lave tyngdepunktet skal redusere sjansene for å velte.

Powered by Labrador CMS