Volvo har testet elektriske lastebiler i kaldt vær nord i Sverige.Foto: Volvo Trucks
Test av Volvos elektriske lastebiler i ekstremt vintervær
Volvo Trucks testet sine elektriske lastebiler i ekstremt kaldt vær nært Polarsirkelen. Resultatet? En funksjon for å beholde ytelsen i batteriet, selv når temperaturen er langt under null.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
- Vi har kunder over alt i verden, og lastebilene våre må fungere over alt. Derfor er testing i tøffe klimaforhold vesentlig, dette gjelder selvsagt også våre elektriske modeller, sier Senior Vice President for Product Management i Volvo Trucks, Jessica Sandström.
Hva skjer med en batterielektrisk lastebil når gradestokken viser 25 minus og vinden uler utenfor? For å finne ut av dette har Volvo Trucks gjennomført vintertester langt nord i Sverige.
- Når vi tester lastebilene våre i felt, ikke langt unna Polarsirkelen i Nord-Sverige, så vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene, fortsetter Jessica Sandström.
Annonse
- Vinden bygger opp is på bilen, noe som gir oss gode forutsetninger for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold. Våre tester har vist at det fungerer veldig bra å bruke våre elektriske lastebiler i disse kalde miljøene.
Ett håndfast resultat av vintertestene, er en ny funksjon som kalles Ready to Run. Den forbereder lastebilen for arbeidsdagen når det er behov for det ved å forhåndsvarme – eller når det er veldig varmt ved å forhåndskjøle – batteriene og førerhuset.
Med Ready to Run-appen kan man gjøre lastebilen klar for kjøring på kalde dager.Foto: Volvo Trucks
Den optimale temperaturen for batteriene er rundt 25 plussgrader, og sjåføren kan starte forhåndsvarming eller -kjøling fra en app.
Den komplette Ready to Run-funksjonen vil være tilgjengelig på Volvo FH, FM og FMX Electric for regional distribusjon og lett anleggsarbeid.
Fakta om Volvos elektriske lastebiler:
Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det Nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov.
Volvo FH, FM og FMX Electric er lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i andre halvår 2022.
Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa.
Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2020.