Det er Amazon, Air Products, INEOS, Holcim og Wiedmann &
Winz som blir de første kundene til å motta hver sin trekkvogn som skal
benyttes på dedikerte ruter i Tyskland. Kjøretøyene skal fylles på utpekte
offentlige tankstasjoner for flytende hydrogen (sLH2) i Wörth am Rhein og i
Duisburg-området.
Andreas Gorbach, ansvarlig for Truck Technology i Daimler
sier «Med denne første kundeflåten, blir våre brenselscellebiler nå testet i
reell drift, en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Kundene våre blir kjent
med brenselscelleteknologi, og ingeniørteamet vårt får bedre forståelse for
kundenes behov og relevant bruk. Kunnskapen vil bli benyttet til utvikling av
serieproduserte biler.»
Med utplasseringen av bilene går Daimler Truck inn i neste
utviklingsfase for transport med hydrogendrevne lastebiler. Etter en tester på bane
og offentlige veier, er brenselscellebilene nå klare for utplassering i de første
kundeflåtene.
Annonse
De fem trekkvognene
skal benyttes i ulike langtransportoppdrag på spesifikke ruter i Tyskland. Her
skal de transportere byggematerialer, containere og gass. I disse kundetestene
forblir GenH2 bilene under direkte tilsyn og ansvar av Mercedes-Benz Trucks. Ettersom
kjøretøyene vil fylles på noen spesifikke offentlige fyllestasjoner for
flytende hydrogen (sLH2) i Wörth am Rhein og Duisburg-området, demonstrerer Daimler
Truck og deres partnerbedrifter at dekarbonisert transport med hydrogendrevne
lastebiler allerede er mulig i dag. Men for at transformasjonen skal lykkes,
vil det i de kommende årene være nødvendig å sikre oppbyggingen av en
internasjonal infrastruktur for tanking og tilstrekkelig forsyning av grønt
flytende hydrogen.
Andreas Gorbach, styremedlem i Daimler Truck AG, ansvarlig
for Truck Technology: «Med denne første kundeflåten blir våre
brenselscelletrucker nå testet i reell drift. Dette er en vinn-vinn-situasjon
for begge sider: våre kunder blir kjent med brenselscelleteknologi i daglig
drift, og ingeniørteamet vårt får bedre forståelse av kundenes behov og
relevante bruk, og kan benytte erfaringen ved serieutvikling.»
Kundene
Wiedmann & Winz med base i Geislingen an der Steige
(Baden-Württemberg) kjører for logistikktjenesteleverandøren DP World. Her vil bilen
frakte sjøcontainere til og fra industrielle og kommersielle kunder.
– Vårt firma har alltid vært en forløper når det gjelder
innovasjon. Wiedmann & Winz var et av de første selskapene som stolte på
telematikk og digitalisering med FleetBoard i logistikkbransjen. Vi har også
nylig satt en eActros 300 trekkvogn i daglige transport. Nå ser vi frem til å
ta neste steg med GenH2 Truck, og teste en langdistansebil med
hydrogenbrenselcelledrift.»
Gerdes + Landwehr, en del av Holcim Group, skal transportere
granulater og mineraler til byggevareindustrien med GenH2 Trucken.
– Nyttelast har alltid spilt en viktig rolle i
bulklogistikken vår, når det gjelder CO₂-avtrykk og effektivitet. Etter
omfattende tester med batterielektriske lastebiler, er vi glade for å fortsette
å utforske veien mot bærekraftig transport med en hydrogendrevet lastebil. Bare
med vår egen spesifikke erfaring kan vi ta de riktige beslutningene for
endringen som starter i 2025, sier John H. Landwehr i Gerdes + Landwehr.
– Air Products planlegger å konvertere hele sin globale
flåte til hydrogendrevne kjøretøy og er stolt over å være involvert i dette prosjektet
med Daimler Truck. Mercedes-Benz GenH2 Truck vil bli utplassert i vår
eksisterende flåte for å transportere gass, slik at vi kan få verdifull
erfaring innen industriell gasstransport. Vi er også stolte over å kunne gi
Daimler Truck noe av nødvendig drivstoffinfrastruktur og hydrogen som en del av
forsøkene. Vår nyeste mobile drivstoffstasjon for flytende hydrogen vil bli
brukt til prosjektet i Duisburg-området og kan derfor operere under reelle
forhold, sier Caroline Stancell, General Manager Hydrogen for Mobility, Europe
and Africa, Air Products.
INEOS og VERVAEKE har til hensikt å bruke Mercedes-Benz
GenH2-lastebilen til å transportere tørrbulk-PVC.
– Vi er glade for å ta del i disse brenselscelle-testene.
Hydrogen er en energikilde som vil transformere lastebilteknologien og hjelpe
oss å nå en netto null fremtid. Som både bruker og produsent av hydrogen er
INEOS i en unik posisjon til å støtte denne overgangen. Sammen med vår
transportpartner VERVAEKE er vi glade for å støtte Daimler Truck AG, sier
Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen hos INEOS Inovyn. Frédéric Derumeaux,
administrerende direktør i VERVAEKE, legger til: – Jeg er begeistret over dette
prosjektet som passer perfekt inn i vår strategi om å redusere CO₂-utslippene
drastisk. Å drive tunge lastebiler på flytende hydrogen er et revolusjonerende
og viktig skritt fremover. Som et ledende transportselskap spiller vi en viktig
rolle, og samarbeidet med INEOS og DAIMLER TRUCK AG hjelper oss med å
demonstrere ekte utslippsfri logistikk.
– Amazon jobber kontinuerlig for å bli karbonnøytral innen
2040. Dekarboniseringen av transportnettverket vårt spiller en avgjørende rolle
for å nå denne milepælen. Alle logistikkinteressenter – fra produsenter til
energiselskaper og operatører – må derfor fortsette å investere, eksperimentere
og innovere. Vi ser frem til å delta i dette pilotprosjektet og lære fra det,
sier Andreas Marschner, visepresident, Amazon Transportation Services
Første kundeforsøk med ny flytende hydrogenteknologi (sLH2)
Daimler Truck foretrekker flytende hydrogen i utviklingen av
hydrogenbaserte drivverk. I denne tilstanden har energibæreren ikke bare en
betydelig høyere energitetthet, men transportkostnadene kan også reduseres
betydelig. Som et resultat kan mer hydrogen fraktes, noe som øker rekkevidden
betraktelig og muliggjør sammenlignbare ytelser til kjøretøyet med en
konvensjonell diesellastebil. Tanker med flytende hydrogen gir også fordeler
når det gjelder kostnad og vekt. Derfor muliggjør bruk av flytende hydrogen en
høyere nyttelast.
For første gang vil en ny påfyllingsprosess for flytende
hydrogen bli brukt i kundeprøveflåten: den såkalte "sLH2-teknologien"
(sLH2 = "underkjølt" flytende hydrogen). Teknologien er utviklet i
samarbeid med Linde og er fritt tilgjengelig for alle interesserte bedrifter
via en ISO-standard. Den innovative tilnærmingen muliggjør blant annet en enda
høyere lagringstetthet sammenlignet med LH2 og enklere tanking på 10–15
minutter. Selskapene planlegger den første tankingen av en brenselscellebil ved
en pilotstasjon i Wörth am Rhein i begynnelsen av 2024. Daimler Truck og
partnerne planlegger for et høyt nivå av åpenhet rundt sLH2 teknologien. Målet
er å samarbeide med andre bedrifter og foreninger der det er mulig for å
utvikle deres egne drivstoff- og kjøretøyteknologier som anvender den nye
flytende-hydrogen-standarden og dermed etablerer et globalt massemarked for den
nye tankingsprosessen.
God ytelse
Nøkkelytelsestallene for GenH2 Truck kan sammenlignes med
konvensjonelle langdistanselastebiler og utviklingsingeniørene til Daimler
Truck har basert GenH2 Truck på egenskapene til den konvensjonelle
Mercedes-Benz Actros langdistansetrucken når det gjelder nyttelast, rekkevidde
og ytelse. Mercedes-Benz GenH2 Trucks, som brukes i disse første kundeprøvene,
har en nyttelast på ca. 25 tonn ved en brutto kombinasjonsvekt (GCW) på 40
tonn. To spesielle flytende hydrogentanker og et kraftig Cellcentric
brenselscellesystem muliggjør den høye nyttelasten og lange rekkevidden.
De to flytende-hydrogentankene i rustfritt stål til GenH2
Truck har en spesielt høy lagringskapasitet på til sammen 88 kg (44 kg hver)
som gjør dem godt egnet for å dekke lange avstander. Tanksystemet i rustfritt
stål består av to rør, det ene utenpå det andre, og er vakuumisolert.
Brenselscellesystemet til GenH2 Truck leverer 300 kilowatt (2
x 150 kW) og batteriet gir ytterligere 400 kW midlertidig. Ved 70 kWh er
lagringskapasiteten til batteriet relativt lav, da det ikke er ment å dekke
energibehovet, men i hovedsak skal slås på for å gi situasjonsbestemt
strømstøtte til brenselscellen, for eksempel ved toppbelastninger ved
akselerasjon eller under kjøring i oppoverbakke fullastet. Batteriet lades med
bremseenergi og overflødig brenselscelleenergi. Et kjerneelement i den
sofistikerte driftsstrategien til brenselscelle- og batterisystemet er et kjøle-
og varmesystem som holder alle komponenter på en passende driftstemperatur, og
dermed sikrer maksimal holdbarhet. I en pre-serie versjon er de to elektriske
motorene designet for totalt 2 x 230 kW kontinuerlig effekt og 2 x 330 kW
maksimal effekt.
I september 2023 demonstrerte Daimler Truck at
hydrogenbrenselcelleteknologi kan være den riktige løsningen for å
avkarbonisere fleksibel og krevende langdistanseveitransport. En offentlig
veigodkjent prototype av Mercedes-Benz GenH2 Truck fullførte Daimler Trucks
#HydrogenRecordRun som med 1 047 km kjørt uten å etterfylle hydrogen. Selskapet
har som mål å introdusere serieversjonen av Mercedes-Benz GenH2 Truck i andre
halvdel av dette tiåret.