I Norge er mellom ti og tolv prosent av fylkesveiene mindre enn fem meter brede, noe som skaper betydelige utfordringer for større kjøretøy. Vinterstid kan kjørebanen bli enda smalere, og kombinert med vinterføre skaper dette store samferdselsutfordringer.
– På vinteren har vi i Troms omtrent daglig store kjøretøy som blir stående fast i bakker eller kjøretøy som har kjørt utfor veibanen på grunn av møtende kjøretøy. Dette skaper store utfordringer både for lokalbefolkningen og for næringslivet som ikke får frem varene sine i riktig tid, skriver Troms fylkeskommune i en nyhetsmelding.
Samtidig er ikke dagens samferdselsbudsjett i fylkeskommunen stort nok til tradisjonelle tiltak som breddeutvidelse av alle disse veiene. I tillegg er mange av veiene i områder uten lett tilgang til strøm og kommunikasjonsløsninger, noe som skaper utfordringer for en del av de tradisjonelle teknologiske løsningene som for eksempel lysregulering.
Annonse
Testfasen settes i gang
Troms fylkeskommune har derfor igangsatt prosjektet Smart fremkommelighet for å finne innovative løsninger for å unngå at store kjøretøy møtes der det ikke er plass.
Prosjektet gjennomføres gjennom en førkommersiell anskaffelse, hvor leverandørene utvikler løsninger på denne samferdselsutfordringen. Etter flere faser, har prosjektet nå kommet til testfasen og fylkesvei 7768 er valgt som teststrekning. Denne har mange av utfordringene som ønskes løst – smal vei, utfordrende kurvatur, forholdsvis stor tungtrafikkandel samt mangel på strøm og kommunikasjon.
To leverandører skal i vinter teste sine løsninger på fylkesveien mellom Blåmannsvika og Karigamneset. Testperioden vil være fra januar til juni 2024 og teststrekningen skiltes som en teststrekning.
Leverandørene Amparo Solutions AS og Aventi Intelligent Communication AS jobber med ulike teknologier og tilnærminger til utfordringen.
Amparo Solutions
Amparo Solutions' løsning, vil alle som kjører langs fylkesvei 7768 legge merke til og være en del av.
De bruker sensorer i veibanen, innovative kommunikasjonsløsninger og tradisjonelle variable skilter for å detektere kjøretøy og varsle eller stanse trafikken.
Ved to punkter, nede ved Blåmannsvika og opp mot Storvatnet, vil kjøretøy bli varslet om motgående trafikk, og eventuelt bli bedt om å stanse og vente.
Aventi Intelligent Communication – JuztDrive
Aventi Intelligent Communication har utviklet en løsning som bruker avansert og innovativ teknologi for at trafikantene skal kunne kommunisere med hverandre.
Per i dag gjøres dette med en app (JuztDryve) for nettbrett (og etter hvert mobiltelefon), men det forventes at dette er en løsning som i fremtiden vil bli integrert i kjøretøyene.
Her forhåndsdefinerer sjåførene bredden på kjøretøyet sitt og løsningen henter inne veibredden og møtepunkter fra Nasjonal Vegdatabank (NVDB). Løsningen varsler så om eventuelle konflikter med motgående kjøretøy og gir forslag til møteplasser.
Aventis løsning er foreløpig spesielt rettet mot tungtransportsjåfører, og de søker nå etter sjåfører/brukere som får mulighet til å teste appen. Interesserte testbrukere kan ta kontakt med Aventi på e-postadressen aic@aventi.no.