Tid for vinterdekk

For tre år siden kom det nye regler for vinterdekk på tunge kjøretøy i Norge.

– Gode dekk er ekstremt viktig for trafikksikkerheten, og de nye reglene er med på å gjøre det tryggere for alle å ferdes på norske vinterveier, sier produktsjef for lastebildekk i Continental Dekk Norge, Erik Lillefoss.

Det har vært mange ulykker på tunge kjøretøy på norske vinterveier opp gjennom årene, og mang en vei har blitt stengt på grunn av et vogntog som har fått problemer på glatta. Derfor ble det innført nye vinterdekkregler i Norge fra vinteren 2020/2021.

Kjøretøy som er over 3,5 tonn, må bruke vinterdekk fra 15. november til 31. mars. Mer nøyaktig vil det si dekk med 3PMSF-merking på drivaksler og front/styreaksel, og M+S eller 3PMSF på de andre hjulene.

Mønsterdybden må være på minst fem millimeter gjennom vintersesongen, noe som vil si mellom 1. november og den første mandagen etter påske i Sør-Norge og mellom 16. oktober og 30. april i Nord-Norge.

Det er også pålagt at kjøretøy over 3,5 tonn har med kjettinger, som kan brukes når det er tillatt med piggdekk, enten på grunn av dato eller på grunn av snø- og is-føre utenom perioden. 

Kjøretøy over 3,5 tonn må ha med tre kjettinger, mens for et vogntog må man ha med sju kjettinger. Pigger er naturlig nok kun tillatt på vinterdekk, og piggdekk kan brukes på de samme datoene som når det er pålagt med 5 millimeter mønsterdybde.

Hvis man bruker både piggfrie vinterdekk og piggdekk, må piggdekkene være på samme aksel. Om man har tvillinghjul holder det med pigger i det ene dekket på hver side.

– Det er nok ikke alle utenlandske sjåfører som har fått med seg de norske reglene ennå, men jo flere år som går og jo flere kontroller som blir utført, desto flere vil også forstå at man må ha gode vinterdekk når man skal kjøre lastebil i Norge. Dette er ikke bare bra for yrkessjåførene, men også for alle andre som bruker norske veier på vinteren, sier Erik Lillefoss.

Powered by Labrador CMS