Bildet sier sitt om det rumenske vogntoget som fikk
bruksforbund under en stopp på Svinesund kontrollstasjon. Kultur varierer
kanskje mellom ulike lastebilsjåfører, men i bunn bør det jo ligge visse krav
til å se veien foran seg.
Det mente kontrollørene i denne saken ikke kunne godt nok,
og dermed bruksforbud. I rapporten fra Svinesund står det:
Rumensk vogntog i kontroll: Tildekket utsyn frontrute med
kors, lysstriper, navneskilt og gardiner i overkant, bruksforbud til
gjenstander var fjernet.
Annonse
Videre var det en del å påpeke på bremser, mangel på
bombrikker, overlast og dårlig sikring. Mange av de nevnte sakene var
utenlandske vogntog, men et par norske hadde heller ikke alt på stell. Her er
utdrag fra to norske vogntog som ble stoppet:
IKKE GODN NOK: Her var det sikringen av stålet som ikke var godkjent.
To anmeldelser
Norsk vogntog i kontroll: Tilhenger var begjært avregistrert
for ikke utført periodisk kjøretøykontroll innenfor fristen. Det ble også
utført kjøre- og hviletidskontroll, og det viser seg at fører har flere brudd
på daglig kjøretid, samt at fører også har kjørt uten kort i fartsskriver en
periode som han innrømmer. Ved at fører har kjørt uten kort, gjør at fører i
tillegg bryter på døgnhvilen på 9 timer, og for kun 2 timer og 50 minutter som
lengste døgnhvile. Fører blir anmeldt for forholdet.
Norsk vogntog i kontroll: Det viser seg at foringer i
trekkbjelke i innfestning til tilhenger var godt slitte, teknisk mangelapp. Det
ble også utført kjøre- og hviletidskontroll, plombering av kitasgiver
(hastighetssensor) var brutt, bruksforbud, kun kjøres til nærmeste verksted for
ny kalibrering og plombering. Fører hadde også flere brudd på kjøre- og
hviletid. Det ene bruddet var såpass alvorlig at fører ble anmeldt.
Slurv, brudd på regler, slitasjeproblematikk, eller hva det
nå er, kjenner med andre ord ingen grenser. Det viser også at jobben som gjøres
av Statens vegvesen utekontroll er viktig for alle som ferdes på veiene.