IKKE TILFREDSSTILLENDE: Statens vegvesens utekontroll slo ned på utstynet fra denne førerplassen.

Tildekket utsyn frontrute med kors, lysstriper, navneskilt og gardiner

SVINESUND: Det er nesten så man kan spørre seg hva sjåføren faktisk ser foran seg fra førerplassen.

Bildet sier sitt om det rumenske vogntoget som fikk bruksforbund under en stopp på Svinesund kontrollstasjon. Kultur varierer kanskje mellom ulike lastebilsjåfører, men i bunn bør det jo ligge visse krav til å se veien foran seg.

Det mente kontrollørene i denne saken ikke kunne godt nok, og dermed bruksforbud. I rapporten fra Svinesund står det:

Rumensk vogntog i kontroll: Tildekket utsyn frontrute med kors, lysstriper, navneskilt og gardiner i overkant, bruksforbud til gjenstander var fjernet.

Videre var det en del å påpeke på bremser, mangel på bombrikker, overlast og dårlig sikring. Mange av de nevnte sakene var utenlandske vogntog, men et par norske hadde heller ikke alt på stell. Her er utdrag fra to norske vogntog som ble stoppet:

IKKE GODN NOK: Her var det sikringen av stålet som ikke var godkjent.

To anmeldelser

Norsk vogntog i kontroll: Tilhenger var begjært avregistrert for ikke utført periodisk kjøretøykontroll innenfor fristen. Det ble også utført kjøre- og hviletidskontroll, og det viser seg at fører har flere brudd på daglig kjøretid, samt at fører også har kjørt uten kort i fartsskriver en periode som han innrømmer. Ved at fører har kjørt uten kort, gjør at fører i tillegg bryter på døgnhvilen på 9 timer, og for kun 2 timer og 50 minutter som lengste døgnhvile. Fører blir anmeldt for forholdet.

Norsk vogntog i kontroll: Det viser seg at foringer i trekkbjelke i innfestning til tilhenger var godt slitte, teknisk mangelapp. Det ble også utført kjøre- og hviletidskontroll, plombering av kitasgiver (hastighetssensor) var brutt, bruksforbud, kun kjøres til nærmeste verksted for ny kalibrering og plombering. Fører hadde også flere brudd på kjøre- og hviletid. Det ene bruddet var såpass alvorlig at fører ble anmeldt.

Slurv, brudd på regler, slitasjeproblematikk, eller hva det nå er, kjenner med andre ord ingen grenser. Det viser også at jobben som gjøres av Statens vegvesen utekontroll er viktig for alle som ferdes på veiene.

Powered by Labrador CMS