INTRODUSERT: Toyota Proace electric ble først introdusert i Norge i januar, selv om importøren rakk å registrere en del biler i desember.

Toyota på plass med første el-varebil

DRAMMEN: Toyota Proace electric er ikke bare den første el-varebilen fra Toyota, det er også Toyotas første batterielektriske bil.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

STANDARD: Toyota bygger om bilene med norsk skillevegg, 12 mm tregulv og de leveres med taktrekk.

Toyota deler plattform med PSA-trillingene Citoren e-Jumpy, Opel Vivaro-e, og Peugeot e-Expert. Alle fire kom i gang med registreringer på tampen av fjoråret, men nå har Toyota hatt offisiell lansering av bilen i Norge.

Starten lover godt for bilen og Toyota kan melde at de allerede har godt over 700 ordre, hvor hele 86% har valgt den største batteripakken på 75 kWt. Dette er den samme bilen vi kjørte sist høst i Peugeot-versjon og oppnådde et energiforbruk på 2,29 kWt/mil under forhold som ikke var av de gunstigste med kraftig regn og 10 varmegrader.

Toyota har standardisert på to utstyrsnivåer, basic og comfort uten muligheter for å gjøre tillegg utenom det som ligger i disse to pakkene. Bilen leveres i tre lengder hvor den korteste kun leveres med den minste batteripakken på 50 kWt.

Ladning

BYGGER NOE: Den norske skilleveggen bygger litt inn i varerommet, men føreren får bedre plass og kan justere mer på setet.

Bilene leveres i utgangspunktet med to ulike ombord-ladere på 7,4 og 11 kW, men de aller fleste versjonene som kommer til Norge har den kraftigste av disse to. Bilen kan også lades på hurtigladere med inntil 100 kW, noe som gir en teoretisk ladetid på 48 minutter med det største batteriet og 32 minutter med det minste batteriet.

Hjemmelading gjøres enten med ladekabel med vanlig stikkontakt inntil 8A/3,7 kW, noe som med det største batteriet vil gi en ladetid på nesten 23 timer. Toyota kan også lever en egen ladeboks med bilen. Denne kan lade med inntil 11 kW, noe som gir en ladetid på syv timer med det største batteriet.

Bra på snø

SMART: Med nytt infotainment-system og en app som skal introduseres i løpet av året finner vi muligheten til sette telefonen under skjermen praktisk.
VINTERVEI: Proace klarte seg meget godt på vinterveiene. Heads-up displayet som den belgiske test-bilen var utstyrt med, er ikke i de norske spesifikasjonene.

Natten før Toyota hadde sin pressekjøring hadde det falt en god del snø over det meste av Sør-Norge slik at vi nå fikk anledning til å prøve hvordan bilen taklet dette hvite underlaget. Med mye moment slik elektromotorene har allerede fra start må enten fører, elektronikk eller en kombinasjon passe godt på for å beholde veigrepet. Vi la derfor ruten opp til Konnerud ovenfor Drammen, et område som er kjent for gode snøforhold.

Her fant vi gode snødekte veier av ymse kvalitet og fikk prøvd oss både med myk fot og gasspedalen i "bunnen" for å se hvordan elektronikken taklet dette. Bilen vi kjørte var uten last og taklet forholdene meget bra, og vi kunne kjenne hvordan momentet ble flyttet mellom drivhjulene og sørget for en trygg og god akselerasjon selv om føreren gjorde sitt ytterste for å utfordre elektronikken. Også under normal kjøring satt bilen godt og trygt på veien

Powered by Labrador CMS