DRIFTSKONTRAKT: Kontrakten det nå kjempes om omfatter 410 km vei som skal holdes klare for bilister, samt at endel km gjelder gang- og sykkelvei.

Tre kjemper om stor driftskontrakt

TRØNDELAG: Nå er det finalerunde med forhandlinger om driftskontrakt i Trøndelag.

Mesta AS, Presis Vegdrift AS og Stian Brenden Maskinservice AS er de tre entreprenørene som er i finalerunden for å drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag.

Tilbyderne blir vurdert knyttet til fire kriterier:

K1 Tilbudssum: Summen som leverandør oppgir i sitt tilbud.

K2 Klima og miljø: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 175 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.

K3 Driftsopplegg for hele året: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 50 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.

K4 Vinterdrift: Leverandørenes besvarelse kan gi et fradrag med inntil 45 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum ved beregning av tilbudets konkurransesum.

Etter forhandlingene leverer de tre entreprenørene sine endelige tilbud. Deretter vekter Statens vegvesen pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som vinner kontrakten.

Kvalitet og bærekraft

Målet er at kontrakten signeres mot slutten av april 2025, og kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.

– Tidligere har driftskontraktene blitt tildelt etter laveste pris, så lenge kvalitetskriteriene var oppfylt. Nå bruker vi ny anskaffelsesform, hvor flere kriterier vektlegges ved at vi oppfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, ha smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdrifta, forteller prosjektleder for drift i Midt-Norge Per Fladvad.

Statens vegvesens veidriftskontrakter

All drift og vedlikehold av riksveier utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.

Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veier. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksveiene.

Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.

Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.

Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.

Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.

Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksvei.

Fem nye veidriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.

Riksveier gjennom ni kommuner

– Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad.

Kontrakten gjelder drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.

Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.

Powered by Labrador CMS