LOKALT: Det er lokale karer som jobbe på verkstedgulvet hos Rognskog. De er Harald Rognskog (t.v.), Per Egil Hendseth, Bjørn Vegar Svinsås og Stig Løverød.

Trekkvognkongene i Rindal

RINDAL: Rognskog Bil har funnet sin påbyggernisje. Forseggjorte trekkvogner med hydraulikk har blitt deres varemerke.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Opprinnelsen til det firmaet Harald Rognskog har drevet de siste 15 årene var biloppretterverkstedet faren John startet. Han drev også med bilberging, og bygde etter hvert sammen med Harald sine egne bergingsbiler. Parallelt drev de også et lastebilverksted. Også dagens eier og driver, Harald Rognskog, begynte sin yrkeskarriere som oppretterlærling. Inne i verkstedet minner skinnene i gulvet til jiggen om historien bak firmaet.

På det meste har Rognskog Bil vært oppe i åtte ansatte. De har laget mange forskjellige påbygg til lastebilkunder fra hele landet. Men med årene har de snevret inn fra å bygge veldig mye forskjellig til å ha hovedvekt på trekkvogner.

Endring

SVINGSKIVE: Det er nesten alltid ei svingskive involvert på bilene Per Egil Hendseth og kollegaene hos Rognskog Bil bygger.

- Det ble et skifte for oss i 2005. Da fikk vi de første formelle avtalene med flere av lastebilforhandlerne, sier Harald Rognskog.

De første årene var MAN en av de største kundene Rognskog Bil bygde for.

Da Volvo lanserte FH i 2013 fikk Rognskog bygge og utruste en av de første demobilene som skulle gå i Midt-Norge. Det ga et markant oppsving i etterspørsel både i «hjemmemarkedet» i Midt-Norge og i Nord-Norge. Mange av kundene opp igjennom årene har vært lastebileiere som bruker bilene i entreprenørkjøring.

Fransk visitt

En periode var det også mange Renault Magnum som var innom i Rindal for ombygging. Disse chassisene kom ikke i riktig konfigurasjon for det norske trekkvognmarkedet. Dermed ble det kjøpt langchassis som ble kortet inn hos Rognskog Bil, før de rullet ut på veien som 6x2-trekkvogner.

FLYTTING: Overflytting av påbygg er en av tingene Rognskog Bil gjør med jevne mellomrom.

Tidligere bygde de også tømmerbiler og tippbiler. Dumperkassene kjøpte de ferdige, men gjorde hele monteringsjobben lokalt.

- Vi kuttet ut de bilene, fordi konkurransen med dem som har spesialisert seg på sånne påbygg er så sterk at det ikke er mulig å konkurrere med dem på pris, sier Harald Rognskog.

Trekkvogner

Nesten alle lastebilene som er innom verkstedgulvet hos Rognskog Bil nå er trekkvogner. De aller fleste av disse skal i tillegg ha et hydraulikkanlegg.

I tillegg er det mange av bileierne som får bygget trekkvogna si hos Rognskog Bil, som er entusiaster som vil ha en bil litt utover standardbilen. Det skal pyntes opp med både sideskjørt, spoilere og ekstra lys.

PÅKOSTET: Mange av bilene som bygges hos Rognskog Bil er trekkvogner som er mer forseggjorte og påkostet enn gjennomsnittsbilen.

- Det er mange kunder som vil at det skal se fint ut. I tillegg er vi opptatt av å gjøre de rette tingene når vi bygger, så det skal vare, sier Harald Rognskog.

Ved siden av trekkvognene de bygger, er det også en og annen konseptbil fra de forskjellige leverandørene som er innom for å oppgraderes.

RØR: Mange av bilene som bygges hos Rognskog Bil har lange og grove rør.

En av tingene de monterer mye av, er strake eksosrør. Rør med diamanter på 168 millimeter er standarden de bruker, men rett som det er vil noen ha den største varianten Rognskog Bil leverer med en diameter på 204 millimeter.

Selvstendige ansatte

I forhold til da det var som travlest i Rindal, har Rognskog Bil nedskalert litt i det siste. En av de store utfordringene er å rekruttere de rette folkene.

OPPGRADERT: Mange av kundene vil også ha oppgradert med sideskjørt, sidespoilere og ekstra lys som på denne krokbilen.

- Det er kjempeviktig for et firma som oss å ha selvstendige folk som også gjør ting riktig med en gang, sier Harald Rognskog.

Selv trives sjefen selv bedre på verkstedgulvet enn på kontoret. Derfor er det søsteren Anne som har ansvaret for det meste av administrative oppgaver. Selv gjør han alt det elektriske på bilene de bygger. Det er en nisje av påbygget han synes det er spennende å drive med.

Gjengangere

MAN: Tipptrekkere som disse MAN-ene til Engene fra Hallingdal, har Rognskog levert mange av.

Mange av kundene som får bygd bilen hos Rognskog Bil, er gjengangere. En trend den senere tiden har vært at stadig flere bileiere vil få gjort så mye som mulig hos en leverandør av påbygget og utstyret som skal på bilen.

I tillegg til trekkvognene som bygges, driver Rognskog Bil noe med overflytting av påbygg. Da AT.no var innom, var det en gasstank som skulle flyttes over på et nytt chassis.

På årsbasis har Rognskog Bil levert mellom 40 og 50 påbygg i året, men det er enorme forskjeller på hvor mye jobb det er på hver bil.

Powered by Labrador CMS