BAK RATTET: I fjor var det 50 år siden Knut Enger (73) begynte å kjøre på brygga i Oslo. Fortsatt kjører han selv de fleste dagene i uka.Foto: Espen Braata
Trives best bak rattet
YTRE ENEBAKK: Det var åtte mann som kjørte på brygga i Oslo da Knut Enger begynte å kjøre der. 50 år senere er han fortsatt på havna nesten hver dag.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Bilene til Enger Transport er å se til alle døgnets tider. I alle år har de transportert containere og annet gods til kunder over hele Østlandet og etter hvert også på Nord-Vestlandet.
Knut Enger har i de 50 årene han har holdt det gående, vært en av transport-Norges mest markante skikkelser. Selv om han snart blir 74 år, sitter han bak rattet i alle fall tre-fire dager i uka.
Dieselgeneral
Annonse
Han ble kjent for hele Norge da han frontet opprøret mot regjeringen og daværende finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen. Han truet med blokader hvis regjeringens forslag til økning i dieselavgiften ble vedtatt.
Selv om utspillene var kontroversielle, har norsk lastebilnæring aldri stått mer samlet, verken før eller siden.
- Den gangen betalte vi rundt 7 kroner literen netto for dieselen. Så la regjeringen frem et forslag i statsbudsjettet som sendte avgiftene til himmels. For vår del betydde avgiftsøkningen en million i ekstra kostnader, sier Knut Enger.
Økte
Avgiftsøkning kom etter at både Enger Transport og mange andre aktører hadde inngått langsiktige avtaler med sine kunder. Særlig var det utenlandske rederier som det ikke var mulig å endre på. Resultatet ble et kutt i avgiftene i forhold til det opprinnelige forslaget med 87 øre pr. liter.
Dieselprisen har gått fra vondt til verre i løpet av de 21 årene som har gått siden dieselopprøret. I fjor brukte Enger Transport 31 millioner kroner på diesel netto, og drivstoffet er den nest største enkelte utgiftsposten. Hva den summen blir i år, er uvisst. Det eneste sikre er at den blir betydelig høyere.
Utvikling
Det var skjedd mye på brygga i Oslo på de 51 årene som har gått siden Knut Enger begynte å kjøre der. Fra å være bare åtte biler som kjørte varer ut fra havna er det i dag over 200 som kjører fast bare i Oslo.
Høsten 1971 begynte Knut Enger å kjøre for Bilspedisjon. Av dem som begynte å kjøre omtrent samtidig som Knut Enger, er det bare Jan Østby som har holdt det gående nesten like lenge.
De første årene kom alt godset på ro-ro skip og ble lastet om på bilene som kjørte det ut til kundene. Det meste kom på paller, og mange av kundene som skulle ha varene hadde heller ikke ramper det kunne leveres på.
Det skulle gå et tiår før de første containerskipene begynte å anløpe Oslo. Derfra ble det bare flere og flere containere.
Prøvde søppel
- Vi prøvde oss på søppelkjøring en periode for mange år siden. Det ble for mye jobb og lite butikk ut av det, sier Knut Enger.
Den delen av virksomheten ble solgt til en av de ansatte som videreførte jobben. En periode hadde Enger Transport også en enslig svale av en tømmerbil.
Siden den gangen har alle bilene vært trekkvogner. De aller fleste går med en eller annen form for containere, men det er også rundt 30 frysetraller som går for PostNord og Asko.
Hjørnekontor
Selv om Knut Enger etter hvert har fått et stort og fasjonabelt hjørnekontor i nybygget i Ytre Enebakk, så trives han vel så godt i kontoret på hjul.
- Jeg hadde klart meg godt med hytta på lastebilen, sier han og flirer.
Han er styreformann i selskapet mens sønnen Roger er daglig leder. I løpet av de snaue 11 månedene han har hatt den siste bilen, har den gått 57.000 kilometer. Bil nummer 50 er sjefens egen - en Scania 770S. Den er det bare han som bruker.
- Jeg kjører stort sett tre-fire dager i uka. Begynner det å bli stille, så er jeg den første som parkerer, sier Knut Enger.
Svensker
Bilparken til Enger Transport består bare av Scania og Volvo. De har hatt andre merker også, men har endt opp med svenskene.
- Jeg har kjørt både Volvo og Scania og har egentlig ikke noen personlig favoritt. Alle bilene er bra, men for egen del bruker jeg litt tid på å bli kjent med bilen og finne den beste sittestillingen, sier Knut Enger.
Også mange av hengerne som brukes er svenske. Enger Transport er den bedriften i Europa med tredje flest sidelastere fra Hammer. Totalt er det 40 slike sidelastere i parken, og nesten halvparten er stasjonert i Ålesund.
Stort verksted
Det har vært en lang vei fra den spede oppstarten i 1971 og frem til der Enger Transport er i dag. For seks år siden flyttet de inn i et helt nytt anlegg i Ytre Enebakk med eget verksted og romslige kontorlokaler.
Enger Transport er ikke helt som alle andre transportselskap. Deres egne verksted er fullt utstyrt og kan gjøre EU-kontroller og alt annet som kreves for å holde bilene på veien.
Alle nye biler kjøpes, og alle bygges opp på eget verksted. Det være seg profilering, oppbygging av hydraulikk for hengerne, lys eller annet utstyr som må på plass før de tas i bruk.
- Det er stort sett alltid noen nye biler som står her til klargjøring, sier Knut Enger. I år er det 21 nye Scania og åtte nye Volvo som blir levert. I tillegg kommer det fem nye sidelastere fra Hammer.
Vokst
Hovedtyngden av biler går fortsatt med kaia i Oslo som utgangspunkt. Men virksomheten har også vokst ut over landet.
Ved avdelingen som ble etablert i Ålesund i 2006 går det 17-18 biler i tillegg til at det går sju-åtte biler med Fredrikstad og Moss som utgangspunkt. Ved siden av disse er det også en liten avdeling med tre biler i Orkanger i Trøndelag og et par i Brevik.
Ved siden av transportdelen har også Enger Transport et eiendomsselskap med seks eiendommer. Fire av dem er bebygd, mens de to siste er tomter.
Fortsetter
Så lenge han holder seg frisk og helsa er god, vil Knut Enger fortsette å kjøre. Det han liker best ved å kjøre er det å følge med og se hvordan ting forandres. Hvordan nye veier skrider frem.
- Jeg må jobbe. Jeg kan ikke sitte tre-fire timer på et kjøpesenter hver dag, sier Knut Enger.