DIESEL ELLER ELEKTRISITET: Harald A. Møller mener det fortsatt er behov for kraftfulle incentiver for å bytte til elektrisk, særlig for varebil-segmentet.Fredrik Saugstad
Tvinges til å gjenoppta salget av forbrenningsmotorer
STATSBUDSJETTET 2025: Her er det ingen grep som gjør Norges største bilimportør Harald A. Møller AS trygg på fortsatt elbilvekst i 2025 og samtidig etterlyses mer kraft på nyttekjøretøysiden.
– Vi gjorde Volkswagen personbil til et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar i år, med tro på at også regjeringen sto ved 2025-målet. Nå er budsjettforhandlingene og SV siste mulighet til å nå elbilmålet, samtidig som vi tvinges til å vurdere å gjenoppta salget av Volkswagens personbiler med forbrenningsmotor, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Det sier han i en pressemelding fra Harald A. Møller som respons på regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år og legger til:
– Vi ville gå foran og vise at det gikk an, men næringslivet kan ikke løse dette alene. Myndighetene må også vise at de mener alvor med målet. Utvalget er godt nok nå til at alle nybilkunder kan velge en fullelektrisk personbil, men avgiftene må bidra til de politiske målene. Altså må det koste stadig mer å slippe ut enn å ikke gjøre det.
Annonse
Hva med varebilene?
A & T har også spurt Harald A. Møller om hva deres tanker er i om statsbudsjettet i forhold til nyttekjøretøyene:
– Vi mener det må mer kraft til på nyttekjøretøysiden, og har over tid tatt til orde for at man henter inspirasjon fra det man har oppnådd på personbilsiden. Næringslivet står i stor grad klart for å ta spranget over til elektrisk, men der teknologien står i dag er det fortsatt behov for mer kraftfulle insentiver, svarer Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.
Aktiv pådriver i et tiår
Myndighetene har gjennom flere år jobbet for at man fra 2025 utelukkende skal selge fullelektriske modeller i det norske nybilmarkedet.
Harald A. Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA, i tillegg til Volkswagen Nyttekjøretøy, og har gjennom et drøyt tiår vært en aktiv pådriver for at 2025-målet skal kunne nås. Det fikk massiv oppmerksomhet over hele verden da Harald A. Møller besluttet at Volkswagen personbil skulle bli et fullelektrisk merke i Norge allerede fra 1. januar i år.
Med det faset importøren også ut den folkekjære modellen Volkswagen Golf.
– Regjeringens forslag til statsbudsjett kan leses som at man har gitt opp troen på at politikk fungerer, på skuldrene av all den politiske viljen som er investert på vei mot 2025-målet. Avgiftssystemet slik det fremstår nå åpner for en fossilandel på 10 til 20 prosent. Om regjeringen er tilfreds med det, kan ikke vi sitte stille og se på at konkurrentene våre boltrer seg fritt i den delen av markedet, sier Hekneby.
I tillegg til avgiftsnivået for nybilkjøpere, er Harald A. Møller opptatt av at regjeringen bør se på hindre for elektrifisering av bilutleie-markedet.
– I dag er det slik at bilutleie- og bildelingsselskaper fortsatt kjøper inn fossile biler i relativt store volumer, ganske enkelt fordi det lønner seg. Denne rariteten i avgiftssystemet er regjeringen gjort kjent med, men det skorter på viljen til å gjøre noe med det, sier Hekneby.
Harald A. Møller har forholdt seg til et skiftende stortingsflertall gjennom en årelang innsats for norsk elbilvekst. Hekneby hadde forventet mer fra de som er på vakt når elbilmålet 2025 skal over målstreken.
– Det er et paradoks at regjeringen, med et solid rødgrønt stortingsflertall i ryggen, er så defensiv i elbilpolitikken, på vei inn i valgåret 2025. Det er få, og ganske enkle, grep som skal til for å komme helt i mål. Om regjeringen mangler den politiske viljen, kan vi plutselig havne der at 2025 blir et år hvor flere fossile modeller får sin renessanse. Det er baklengs inn i fremtiden, sier Hekneby.
Hekneby og Harald A. Møller fester sin lit til SV:
– Signalene fra SV er positive, og vi håper de får gjennomslag for en mer offensiv elbilpolitikk enn den regjeringen har presentert i sitt forslag til statsbudsjett i dag.