Hele MAN TGE-serien kan ifølge MAN Truck & Bus i Tyrol utstyres med belter. Praktisk når folk, utstyr og varer skal til prosjekter og leveringsadresser utenfor allfarvei.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
MAN Truck & Bus har avduket en varebil for transport av varer og folk utenfor allfarvei: En MAN TGE 3.180 4x4 der hjulene er byttet ut med belter.
- Du glir over snøen, det er fantastisk, sier Martin Zeller, avdelingsleder for MAN Truck & Bus i Innsbruck i Tyrol i Østerrike.
- Tracksystems, utvikleren av beltesettet, holder også til i Tyrol, og sammen ønsker vi å vise at en slik uvanlig kombinasjon fungerer godt på MAN TGE, sier Zeller.
Annonse
Initiativet til ombyggingen kom fra to MAN-selgere i Tyrol, Thomas Kofler og Fabien Bonora.
Terreng-varebilen kan blant annet brukes til transport i forbindelse med skianlegg og utbygging/vedlikehold av infrastruktur der det ikke er veier.
Hele TGE-serien kan bli tilpasset for beltebruk, fra TGE Combi med åtte passasjerplasser til en TGE med lasteplan eller lasterom.
Som å skifte hjul
Bytte fra hjul til belter tar ifølge MAN-representantene maksimalt en time. Det er ikke nødvendig med spesialutstyr. Jobben er som et vanlig hjulbytte. Adapterplater tilpasset hjulboltene sørger for dette.
Den enkle tilpasningen og relativt raske tiden det tar å skifte fra det ene til det andre, gjør varebilen allsidig sommer som vinter.
Med belter veier bilen ca. 300 kg mer, og bredden øker til 2,4 meter.
50 km/t i terrenget
Ved kjøring i terreng takler beltene hastigheter opp til 50 km/t. Det anbefales å bruke første til tredje gir på den åttetrinns automatiske girkassen i TGE.
Med Seikel-chassis som er ekstra hevet, kommer bilen seg over ujevnheter i terrenget.
Beltene bremses med standardbremseskivene på TGE, det er ikke behov for forandringer.
Det er imidlertid viktig å merke seg at en beltedrevet TGE ikke er lovlig å kjøre på offentlig vei. Da må hjulene settes på.