ÅPNING: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (i midten) og ordførerne Harald Tyrdal i Lunner og Gunn Elisabeth Alm Thoresen i Gran under båndklipping med assisterende vegdirektør Ove Myrvåg.

Veiåpning tidligere enn planlagt

Åpnet ny motorvei nord for Oslo en måned tidligere enn planlagt, bygget uten en eneste personskade.

Publisert Sist oppdatert

For andre år på rad får trafikken ta i bruk en ny veistrekning på Hadeland tidligere enn planlagt. Fredag åpnet samferdselsministeren den nye motorveien fra Roa til Gran.

20. desember 2022 åpnet Vegvesenet den nye veien i bunn av bakken opp mot Lygna 11 måneder tidligere enn det som først var planlagt. Fredag ble den 4,3 kilometer lange motorveien mellom Roa og Gran åpnet offisielt.

Vegvesenet åpnet veien for trafikk natt til 2. november. Det er en måned tidligere enn planlagt. Hæhre/Isachsen har også bygget veien innenfor budsjett. Det er ingen selvfølge. Utfordringene har stått i kø for Statens vegvesen og entreprenøren Hære/Isachsen.

Kvikkleire og myr

En ting er den nye metoden med å bygge vei gjennom et myrområde med å piske ned 20.000 sementpæler ned i myra. Metoden er kjent fra veibygging i kvikkleireområder, men er ikke brukt i myr. Entreprenøren måtte også håndtere sikring av kvikkleire-lommer som ikke var planlagt.

Det var en godt fornøyd samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som klippet snora.

– Jeg er kjent med at det har vært krevende grunnforhold. Jeg vil derfor berømme dem som har stått på i arbeidet, og som greide å levere en ferdig vei fire uker før kontrakten løp ut. Det er alltid stas når ting leveres før tiden, sa samferdselsministeren.

Det vanket også ros til prosjektet for et prikkfritt HMS-arbeid.

– Både byggherre og entreprenør har jobbet godt med helse og sikkerhetsarbeid med null skader i løpet av 350.000 arbeidstimer. Til tross for vanskelige forhold er prosjektet best i HMS klassen, sa Nygård.

Ingen konflikter

Vegvesenet måtte også lage ny reguleringsplan for lokalveien under Holmbrua. Det ble løst i godt samspill med Gran kommune.

Til tross for flere krevende saker underveis, har utfordringene blitt løst underveis uten noen form for uenighet mellom Vegvesenet og entreprenør.

– Vegvesenet har sammen med våre entreprenører blitt flinkere til å løse problemer underveis i veiprosjektene våre. For noen år siden, brukte vi mye tid i retten for å løse konflikter i flere veiprosjekt. Det er historie, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.

- Mer vei for pengene

Han mener en viktig forklaring på dette er at Vegvesenet bruker god tid til å velge entreprenør. Det gir mer vei for pengene. På Hadeland forhandlet Vegvesenet med tre entreprenører i ni måneder før valget falt på arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen.

– Vi har funnet en metode som gjør at vi velger entreprenøren som i sum har det beste tilbudet. Før gikk gjerne jobben til det laveste anbudet. Det førte ofte til tilleggsregninger underveis og etter at jobben var gjort, sier Davik. 

Han er veldig godt fornøyd med at Prosjekt Vestoppland igjen viser at Vegvesenet sammen med dyktige entreprenører leverer ferdig vei til trafikanten før tiden.

– Vi får mer vei for pengene og utvikler nye løsninger for å redusere klimagassfotavtrykket. I tillegg har dette prosjektet vært gjennomført uten skader. Det er meget godt jobbet, sier Davik.

Ny vei forbi Lygna

Vegvesenet forhandler med tre entreprenører om hvem som skal bygge den siste strekningen på Roa-Lygna. 

Planen er å velge entreprenør som skal bygge den fem kilometer lange strekningen forbi Lygna i januar. Planen er byggestart våren 2024.

Powered by Labrador CMS