MANNSTERKE: Fra åpningen av Innlandsveien (rv.50 Grong-Mosjøen) 6. august 1924. Rund bordet sitter f.v: J. Funder, Sjef Helgeland vegavdeling, F. Lyng, avd. ing. Vegdirektoratet, P. Ravlo, disp. Fylkesbilane Steinkjer, H.B. Guldahl, fylkesmann Nord-Trøndelag, A. Korsbrekke, overingeniør N Trøndelag, E. Clausen, amtsveterinær, O.T. Olsen, politimester i Helgeland. Stående f.v: W. Paulsen, (sønn av E Paulsen) N. Mjåvatn, ordfører i Vefsn, E. Paulsen, Skyssstasjon Fellingfors, O. Tustervatn, ordfører i Hattfjelldal, B. Laksfors, Skysstasjon Laksfors, A. Skoksås, lærer og poståpner Grane, L. Moe,gårdbruker Vefsn og en som er ukjent.Foto: Norsk vegmuseum, Statens vegvesen
Fredag 18. oktober 2024 er en merkedag i norsk veihistorie. Da markerer Statens vegvesen at det er 100 år siden riksvei 50 mellom Grong og Mosjøen sto klar.
– Det er kjempestas at Vegvesenet nå i jubileumsåret kan åpne to nye 90-soner på den samme strekningen. Den ene av dem nøyaktig der våre kollegaer for hundre år siden holdt sin offisielle åpning av rv. 50 som E6 het den gang. Det er det svung over, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.
kl. 11 åpnes 12 kilometer ny E6 mellom Fjerdingen og Grøndalselv.
Kl. 13 åpnes av 10 kilometer ny E6 mellom Trøndelag grense og Lille Majavatn.
Annonse
Vei til liten nytte?
Da Innlandsveien (rv. 50 Grong-Mosjøen) åpnet i 1924, var det få som trodde den ville få noe større trafikk.
Enda færre så for seg at veien skulle bli en svært viktig ferdselsåre med stor betydning for turisme, godstransport og ikke minst, utviklingen av hele Nord-Norge.
Da byggingen var i gang, skrev veisjefen i sin anleggsrapport, 3. februar i 1916, at: " … der neppe bør bli spørsmål om at planlegge veien for noen større automobilkjørsel, i det denne rute etter byggingen av Nordlandsbanen formentlig ingen nevneverdig gjennomgangstrafikk vil faa"
Han feil
Beregninger av trafikkmengden viser at ca. 11 millioner kjøretøy hadde passert fylkesgrensen langs E6 og rv. 50 frem til 1999, altså i løpet av veiens første 75 år.
I samme periode har anslagsvis mellom 25 -28 millioner personer passert Nordlandsporten. Antallet årlige passeringer har nå oversteget en halv million kjøretøy. Mer enn 1/3 av trafikken er godstransport. I dag er det estimert at det årlig transporteres 1.5 millioner tonn gods, med en samlet verdi på rundt 80 milliarder kroner, bare på denne delen av E6.
Datidens månelanding
Da veien åpnet tok det utrolig nok bare 13 timer å kjøre fra Mosjøen til Namsos med rutebil, der overnattet de reisende. Til Steinkjer kom de allerede kl. 11 neste dag.
Tidligere tok den samme reisen flere dager, blant annet til fots og med båtskyss over flere vann nært fylkesgrensen. I dag kjøres strekningen Mosjøen-Steinkjer på tre og en halv time.
Gjør landet «mindre»
Hele strekningen Oslo-Kirkenes fikk status som riksvei, og navnet rv. 50 i 1931. Da manglet det fortsatt vei over Saltfjellet og flere andre strekninger, men det var et forvarsel om hva som var i emning. Våre folkevalgte hadde for alvor begynt å bygge landet.
I 1965 fikk veien status som europavei (E6) og resten er historie. For avstanden mellom nord og sør blir stadig mindre, både i reisetid og i kjørte kilometer. Fra Svinesund, der E6 kommer inn i Norge, er det i dag 248,6 mil til Kirkenes. Det tar ca. 35 timer med bil, eller omtrent den tiden det tok å dra fra Mosjøen til Grong, før rv. 50 kom.
– Med de to nye 90-sonene vi åpner i morgen, samt en ny mil med 90-sone forbi Trofors om et års tid, «krymper» vi landet vårt enda noen minutter og noen kilometer. En kortere, raskere og sikrere E6, med bedre framkommelighet, skaper vekst og utvikling. Det bringer oss alle litt nærmere hverandre, påpeker Davik.
E6 Helgeland
Når ny E6 mellom Trøndelag grense og Lille Majavatn åpnes, er det begynnelsen på slutten for gigantprosjektet E6 Helgeland.
Den siste delstrekningen åpnes mot slutten av 2025. Da har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 km ny E6 fra Trøndelag i sør til Saltfjellet. Utbyggingen er fordelt på 18 delstrekninger der 130 km har fått 90-sone. 26 mil med E6 vil da med ett unntak, ha gjennomgående god eller høy standard.
Statens totale kostnad er beregnet til 11,4 milliarder kroner (2024-kroner). Unntaket er en 35 kilometer lang strekning mellom Finneidfjord og Mo i Rana som er litt for svingete og smal, med varierende fartsgrense.
Helgelandsmodellen
Veivesenets prosjektledelse på E6 Helgeland utviklet en ny metode for å planlegge, bygge og drifte nye veier i Norge. I dag bygger de store veikontraktene mer eller mindre på veiutviklingsmodellen fra Helgeland, også de Nye Veier AS har ansvaret for.
Modellen innebærer at det opprettes løpende dialog mellom byggherre, entreprenør, prosjekterende miljø og de ansvarlige for drift og vedlikehold, både før inngått kontrakt og under bygging.
– Slik blir bestillingen vår mer presis, usikkerheten til entreprenør blir mindre og kvaliteten på anlegget som leveres blir bedre. Økt fartsgrense til 90-sone flere steder på Helgeland, er et direkte resultat av dette samarbeidet, sier prosjektleder Bård Nyland.
– Modellen ligner dagens OPS-kontrakter, men med det til forskjell at det ikke er et ekstra ledd med et OPS-selskap mellom vår prosjektledelse og utførende hovedentreprenør.
– Svært mye for pengene
E6 Fjerdingen-Grøndalselv er det et svært kostnadseffektivt prosjekt. Prosjektledelsen fikk opprinnelig i oppdrag å bygge og utbedre 10 km av daværende E6 opp til Grøndalselv bru for 610 millioner kroner (2024-kroner).
– Ved å bygge det meste av veien parallelt med dagens E6, fikk vi kostnaden så langt ned at vi også kunne bygge ny Grøndalselv bru (70 meter + 900 meter tilstøtende vei) og nytt kryss til Heimly. I tillegg satt vi tilbake med 60 millioner kroner som går til å utbedre Tunnsjøelv bru og E6 nordover til den, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.
Tidlig involvering av entreprenør helt fra reguleringsplanarbeidet, har bidratt til en meterpris på ca. 20.000 kroner (2021-kroner) for hoveddelen av prosjektet, 10 km 90-sone. Da er planlegging og prosjektering inkludert (eks mva.).
Kortreiste masser og gjenbruk
Prosjektet har utnyttet store mengder kortreiste masser langs traseen. Det er brukt stein og grus fra veilinjen til oppbygging av veien og til å produsere asfalt lokalt med et mobilt asfaltverk.
Asfalt som er fjernet fra gamle E6 er også gjenbrukt i ny asfalt. Løsmasser som ikke kunne brukes til bygging er i stor grad brukt til å jevne ut skråninger til et trafikksikkert sideterreng.
– Kortreiste masser og gjenbruk gir mindre transport og lavere utslipp. Det er bra for både økonomi og miljø, påpeker Johnsen.
Grong-Nordland grense
I Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033 er E6 Grong–Nordland grense prioritert som et langt utbedringsprosjekt på 94 kilometer til en beregnet kostnad på 3 milliarder kroner. Da er ikke Fjerdingen–Grøndalselv regnet inn.
To åpninger tre strekninger: Strekningene som åpnes fredag 18. oktober er markert med rødt. Legg merke til at parsellen i nord egentlig er delt i to. E6 Trøndelag grense-Majahaugen (4,1 km) og E6 Flyum-Lille Majavatn (6,7 km). Forenklet til E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Foto: Illustrasjon Statens vegvesen